'Duitsers veroorzaken files voor Vlaketunnel'

'Duitsers veroorzaken files voor Vlaketunnel'

VLAKE - De files die voor de Vlaketunnel ontstaan tijdens zomers weer worden veroorzaakt door Duitse toeristen. In een rapport van Rijkswaterstaat wordt het rijgedrag van Duitse toeristen die op weg zijn naar het strand genoemd als een van de belangrijkste oorzaken voor het ontstaan van files bij de tunnel.

Volgens een woordvoerder zijn Duitsers gewend met een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur door een tunnel te rijden. Daarom remmen ze als ze de Vlaketunnel in rijden, terwijl in de Vlaketunnel een maximumsnelheid geldt van 130 kilometer per uur. De remgolven die daardoor ontstaan kunnen bij drukte files veroorzaken.


Rijkswaterstaat noemt in het rapport ook andere factoren dan het rijgedrag van de Duitsers. Ook vrachtwagens en auto's met caravans en automobilisten die vanwege angst voor de tunnel afremmen, houden het verkeer op.


File

Een maand geleden stond er tijdens zomers weer een file van 20 kilometer tussen knooppunt Markiezaat en de Vlaketunnel.

laatste keer aangepast:
za 18-08-2012, 08:58


regio:
Bevelanden
delen:
Javascript is required to view this map.

Reacties

Probleem afremmen bij de ingang van de Vlaketunnel vanaf het oosten. Bij het aanrijden naar de tunnel gaat de rijweg omlaag naar de tunnel. Eerst heb je zicht op de weg, maar bij het afdalen krijg je steeds meer zicht op een donker en ongemarkeerd 'gat'. Dat doet schrikken voor vreemde en veel regelmatige gebruikers. De reactie is: 'afremmen'. Totdat je laag genoeg bent afgedaald en je de led verlichting begint te zien. De snelheid is er uit en duurt voort totdat je bij de oprit weer zicht krijgt op het einde van de tunnel. Maar dan is het voor de auto's met minder krachtige motoren moeilijk of onmogelijk om de snelheid weer op te pakken. Dus de vertraging gaat nog even door. Wat kan m.i. een helpende hand bieden? Zorg er voor dat de zijwanden bij de ingang van de tunnel aan de voorkant en aan het begin van de tunnel duidelijk zichtbaar worden vanaf het dalingsmoment dat je even niets ziet waar je heen gaat en wat je te wachten staat. De wanden zijn groen geverfd en onduidelijk vanwege het verminderde licht door het verdwijnen van het daglicht naar de overgang van het kunstlicht in de tunnel. Onduidelijkheid van de ingang is m.i. het grootste probleem. Onderzoek op dit punt is gewenst. Groeten.

Ik zie hier veel reacties dat 130 wel erg snel is "voor een tunnel". Hoezo "voor een tunnel", is de weg daar soms anders dan? Zijn de rijstroken smaller, is er geen vluchtstrook, steken er vaker voetgangers over in een tunnel? Als u een tunnel eng vindt ga dan van tevoren naar rechts en hobbel met het vrachtverkeer mee de tunnel door in plaats van op de rem te gaan staan. Dit soort irrationele angsten dient u niet de overige weggebruikers mee te gaan hinderen.

Sinds de grote opknapbeurt van de Vlaketunnel zijn er borden geplaatst voor de snelheid en tot mijn stomme verbazing zie ik dat die borden regelmatig zonder enige oorzaak 90 km aangeven,tevens worden ook op tijden als het wat drukker wordt regelmatig de snelheden naar 90 km p/u gedirigeerd wat in mijn ogen niet erg reeel is en wat tot opstoppingen kan leiden.Mijn gevoel zegt laat die borden uit en de file is opgelost. Overigens is RWS nooit in de buurt als deze opstoppingen ontstaan want dan zouden ze zelf kunnen zien dat ze een wanbeleid voeren.En wat de Duitsers betreft die willen best 130 rijden maar als je dan het bord 90 tegenkomt dan gaan ook zij langzaam rijden en is de file een feit Conclusie: Rijkswaterstaat let op uw zaak en zorg ervoor dat de vrachtwagens niet meer mogen passeren want die vormen het grootste probleem.

Vrachtwagens en auto's met caravan? In Nederland mag een vrachtwagen nog steeds maar maximaal 80, de meeste zijn begrensd op 90 omdat deze snelheid in het de max. snelheid in omliggende landen is ( enkele rare kentekens niet meegerekent want die komen je met 100 voorbij). Auto's met caravan mogen max. 90, rij je 100 met deze combinatie wordt je bij de geluidswal bij Kapelle geflitst. Tenslotte; heb je 20 km file, dan is het gewoon druk op weg. Nee, rijkswaterstaat kan beter die malloten van hun, die met zwaailichten en pilonnen bij een pechgeval staan eens naar cursus sturen hoe te handelen en niet die grote 4x4 auto's half op de rijweg zetten. En inderdaad, die matrixborden uitzetten want dit gaat werkelijk nergens over.

Geef de Duitsers weer maar de schuld, zoveel Belgen, zoveel Zeeuwen die ook afremmen als ze een tunnel inrijden en dat is niet alleen de Vlaketunnel. Ook de Westerscheldetunnel en de tunnels bij Antwerpen enz. Daarom vind ik het meer dan logisch dat men de A58 gewoon 120 had gelaten en voor de veiligheid de rit door de tunnel 100, dan is het verschil niet zo groot. Een vrachtauto 80km/u en een auto met aanhanger of caravan 90km/u en dan inhalen in een tunnel met maar 2 banen en dan komt er iemand aanstormen met 130, dan wordt het een remmen vanjewelste laat men nu even in de file rijden. Of ruim voor de tunnel kiezen voor een rijbaan en niet meer inhalen, zodat het gewoon doorstroomt met eenzelfde snelheid dan heb je dat minder. Simpel toch. Ga maar eens via Antwerpen, dan schrik je helemaal, zoveel rijbanen en maar wisselen is dat dan niet gevaarlijk?

Omdat onze zoon in Vlssingen studeert (en daar op kamers woont) en wij in Zuid-Oost Brabant wonen, rijden wij regelmatig door de tunnel. Ik persoonlijk vind dat 130 km per uur erg hard is om door de tunnel te rijden. Ben zelf ik geneigd om terug te zakken naar 100 km per uur. Geeft mij persoonlijk een veiligere gevoel. Dus die Duitsers zijn zo gek nog niet.

Er is dus veel mis mee. Als iedereen gewoon 120/130 blijft rijden heb je ook geen files.

Zij fietsen ten minste niet op de voetpaden, zoals de Hollanders, en wat autorijden betreft, zij stoppen fatsoenlijk voor de zebrapaden, en niet zoals de meeste Hollanders die plankgas geven vlak voor een zebrapad of verkeerslichten, terwijl het groen is voor de voetgangers om over te steken. Dat maak ik regelmaat mee. Dus houd je mond over de Duitsers.

Wat is er mis met 100 zoals u stelt? Dat is nu net waar het om gaat! Er zijn mensen die zich gewoon aan de maximum snelheid houden maar telkens weer moeten inhouden voor diegenen die met 100 op de linkerrijbaan rijden want er moet dan ook nog 'zonodig' een vrachtwagen worden ingehaald. Volledig eens met Bertju. Mijn standpunt; alleen 130 op de linker rijbaan (niet minder door personenwagens en dus idd ook geen vrachtwagens die inhalen met marginaal verschil ten opzichte van hun collaga!) RWS laat idd de Matrixborden ook wel eens onnodig op 90 staan. Waardeloos! Zelf al eens met het 0800 gebeld zonder plausibele opgave van reden door RWS waarom de matrixborden op 90 stonden. Vreemd. Voor het zicht op ons mooie 'Zeeuwse landschap' een B of N weg kiezen (loopt er vlak naast). Autorijden is een serieuze aangelegenheid en zeker op snelwegen. Het woord 'snel' doelt op de hoogste graad van efficientie! Dit wordt op deze manier (persoonlijk met +/- 40.000 km snelweg p/jr) nooit gehaald. Mijn gemiddelde; 73 km/hr/jr op de snelweg! Advies; RWS doe je best en medeweggebruikers blijf links als je niet harder wilt dan 100/110 of zorg dat je tijdelijk harder rijdt en niemand hindert bij het inhalen. Zo zijn we het allemaal geleerd bij rijles!

Laten we een voorbeeld aan hen nemen. Zij nemen nog ergens de tijd voor. Hier in dit Nederland is het enkel maar jagen en jagen en nergens tijd voor. Ook in het verkeer niet. Ik zit dagelijks op de weg en als je dan ons Hollanders ziet, soms zou je graag een kanon in de auto hebben. Niet normaal.

Lijkt me toch een hoop onzin, dit verhaal, zoals als ik het ervaar is dat die borden max. 90 aan gaan geven wanneer het wat drukker gaat worden, ja dan gaat iedereen die zich aan de verkeersregels houdt van het gas af, en ja dan krijg je files. Laat die onzin achterwege en je hebt geen files door die tunnel. Zorg ook dat er geen onzinnige werkzaamheden gebeuren op de verkeerde, lees drukke tijdstippen, en wanneer die dan voorbij zijn, zet dan ook die borden uit! Ik geloof niet er ergens in ons land een tunnel is waar er meer werkzaamheden moet plaats vinden als de Vlaketunnel, lijkt wel of er iemand bij Rijkswaterstaat aandelen heeft in de onderhoudsbedrijven die daar werken.

Als dat de hoofdreden van de files bij strandweer is, dan zou extra informatie over de gewenste snelheid van onze gasten welkom zijn, toch?

Wat een ergerlijke kop boven dit artikel! Welkom in Zeeland! Geef de Duitsers maar de schuld. Wat een onzin. Er komen inderdaad veel Duitse toeristen naar Zeeland. Gelukkig maar voor de economie. En die toeristen komen vaak met een caravan. En hoe hard mag een auto met caravan rijden? Juist, 90 km per uur. Dus Duitse, Nederlandse of toeristen waar dan ook vandaan met caravan lijken me eerder de oorzaak. Tunnelangst kan ook een rol spelen. Van mij hoeven ze niet met 130 door die tunnel. De minimumsnelheid op de snelweg is 60 km per uur toch?

Wat is er mis met 100 door de tunnel rijden? Je moet niet per se 130 rijden. Een beetje fatsoen in het verkeer kan helemaal geen kwaad.

Ga er eerst maar eens voor zorgen dat de vrachtwagens en de auto met aanhangers niet meer mogen inhalen van 's morgens 06:00 uur tot 19:00 uur 's avonds, dan ben je van de meeste ellende af op de Nederlandse wegen. En dat bij file rijden de linkerbaan zo dicht mogelijk langs de linker vangrail rijd en de rechter baan zo dicht mogelijk aan de doorgetrokken streep langs de vluchtstrook net als in Duitsland. En als het niet gebeurt bekeur er dan ook voor want al die regels zonder sancties heb je ook nies aan, die kun je beter maar verwijderen uit de regelgeving.

Waren allen maar als de Duitsers. Die stoppen nog voor een zebrapad en laten je fatsoenlijk invoegen bij een wegversmalling.

Nu weet ik eindelijk waarom die "gekke" Duitsers altijd remmen daar :)

Ach geef de ander maar de schuld. Als ik de file bekijk zijn het Nederlandse auto's.

In de file kun je tenminste even rondkijken naar het mooie Zeeuwse landschap......

Ze kunnen niet fietsen en ook autorijden is prut, remt voor iedere drempel en zo ook voor een tunnel.

Toch kan ik dit onze oosterburen niet echt kwalijk nemen. Ze doen dit uit oogpunt van veiligheid, en die gewoonte passen ze in ons land ook gewoon toe. Vervelend voor de Hollanders, maar ik denk, goed bedoeld....

Flauwekul verhaal. Dit heeft niets met Duitsers te maken. Afstand dat is het criterium. Wees blij dat die toeristen komen, denk daar eens aan voor je een kreet slaakt.

Ja hoor, geef de Duitsers maar de schuld. Ooit gedacht aan de auto's met caravans die massaal onderweg naar de kust zijn? En dat zijn heus niet allemaal Oosterburen hoor. Bovendien "vergeten" veel automobilisten dat je extra gas moet geven als je de tunnel weer uitrijdt, en is de in- en uitrit van de tunnel ook erg steil. Andere tunnels hebben een vlakker liggende in- en uitrit, daar speelt dit probleem dus niet zo. Je neemt als het ware echt een duik onder het water door. Als RWS daar nou wat aan zou doen, dat zou schelen ...

Of het is gewoon druk op de weg en kleeft men teveel op de voorganger. Je hoeft geen 130 te rijden hoor, 110/120 mag ook.

Waar in elk geval uit blijkt dat onze oosterburen zich wel aan de het geleerde regels houden. Waar wij Nederlanders het geleerde (snelheid, rechts inhalen, snijden, bumper kleven, richting aangeven, enz.) al 5 minuten na het examen vergeten zijn.

Nou...RWS, daar ben ik het dus niet mee eens ! De door u geplaatste matrixborden zijn eerder de schuld van deze files. Bijna elke morgen en avond als ik naar m'n werk ga en terug branden deze " rotborden" en wel te pas en te onpas, maar het liefst als er bijna geen verkeer op de weg is, en zeker geen spits! ('s morgens om 06.30 en 's middags om 16.20). Zelfs al is de weg geheel verlaten lichten de borden op de opritten al op en waarom ? niemand zal het ooit weten. Mijn idee, weg ermee! De Duitse toeristen (bekend met de hoogte van de bekeuringen in Nederland) schrikken zich een kriek als ze de lichten zien en stampen dan massaal op de rem. Dat is de oorzaak !

Misschien een goed idee om dan een bord neer te zetten met de maximumsnelheid voor de tunnel, of wat helpt is een tweede, ik heb ook wel eens gehoord dat de mensen afgeschrikt worden door het 'zwarte gat' van de tunnel en daardoor afremmen. Met het gevolg lange files...........

Rijkswaterstaat: als je weet dat Duitsers files veroorzaken door langzamer te gaan rijden is het wellicht hoog tijd dat er borden in het Duits geplaatst gaan worden. Voorkomen is beter dan genezen...

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden