IJzendijke legt zich neer bij besluit RvS

IJzendijke legt zich neer bij besluit RvS

IJZENDIJKE - De dorpsraad van IJzendijke legt zich na jaren van verzet neer bij de vernieuwing van de N61. De Raad van State heeft de bezwaren tegen de geplande reconstructie van de N61 tussen Schoondijke en Hoek van tafel geveegd.


De dorpsraad gaat wel in de gaten houden of de maatregelen die IJzendijke moeten compenseren voor de nieuwe weg, echt worden uitgevoerd.

Bezaren
De bezwaren van de dorpsraad waren onder meer dat de lokale middenstand klandizie zou mislopen omdat IJzendijke door de plannen iets minder toegankelijk zou worden voor bezoekers die op doorreis zijn. Ook komt er geen fietstunnel bij het kruispunt Tivoli, waar de inwoners die wel hadden gewild.

Plan
Het plan voor de N61 omvat onder meer de aanleg van gescheiden rijbanen voor snel en langzaam verkeer, vrijliggende fietspaden, vijf fietstunnels, zes rotondes en een middenbermbeveiliger op de hoofdrijbaan. De maximumsnelheid wordt verhoogd naar 100 km/uur.

Verbetering
Volgens Rijkswaterstaat is het de bedoeling dat door deze maatregelen de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid zullen verbeteren. De vernieuwde N61 moet in 2014 klaar zijn.

Fietsers
Naast de inwoners van IJzendijke heeft ook de Fietsersbond geprotesteerd tegen het tracébesluit. Ook die bezwaren zijn door de Raad van State verworpen.
laatste keer aangepast:
do 06-09-2012, 14:08
delen:
luister fragment: 

IJzendijke legt zich neer bij besluit RvS

IJzendijke legt zich neer bij besluit RvS

Reacties

Beste Ben, ik heb meer dan 25 jaar over deze weg naar mijn werk gereden. Altijd voorstander geweest van verbetering van deze gevaarlijke weg. De insteek van de Dorpsraad van IJzendijke was om een betere aansluiting op deze weg te krijgen. Het lokale verkeer wordt nu dwars door IJzendijke geleidt, de fietstunnel ligt niet op de fietsroute van onze schoolkinderen, dit zal nieuwe gevaarlijke situaties en ongemakken met zich meebrengen (niet op de N61). Je kunt je ook afvragen of de versmalling bij de Braakman en de passeerstroken bij IJzendijke wel een veilige N61 garanderen. Wij handelden uit naam van een overgroot deel van de IJzendijkenaren en van velen daarbuiten. De argumentatie werd ondersteund door onderzoeken van erkende en deskundige bureaus. Raad van State zegt dan ook in haar uitspraak dat ze niet beweert dat dit de beste oplossing is, wel dat er geen procedure fouten gemaakt zijn. Langs de kant staan te schelden zonder enige kennis van feiten en op een vooringenomen manier anderen voor zeurpiet en bekrompen uitmaken, terwijl die zich belangeloos inzetten voor de gemeenschap, als jij dat vooruitgang wilt noemen. Gelukkig zie ik veel jonge mensen om me heen die anders in het leven staan. André Soomers.

Gelukkig dat deze gevaarlijke weg aangepakt wordt! De rampenweg had een jaar of 10 geleden al gesplitst moeten zijn voor landbouwverkeer en auto/motorverkeer!

Wanneer de dorpsraad kennis had genomen van de website - Raad van State in dubbelrol - dan had ze kunnen weten dat een beroep van burgers of een vertegenwoordiging daarvan, in een geschil met de overheid, bij voorbaat bijna kansloos is. De Raad van State blijkt vaak aantoonbaar partijdig te zijn en in het voordeel van de overheid te beslissen. Aan deze al jarenlang bestaande situatie kan alleen de 2e kamer/en of de regering, door wetgeving, een einde maken. Zolang evenwel partijpolitieke belangen zwaarwegender zijn, zoals de kredietcrisis, zal hier geen verandering in komen. De uitspraken van de RvS zijn in de huidige wetgeving onaantastbaar. Dat is ook een kant van de democratie.

Wanneer de dorpsraad de website - Raad van State in dubbelrol- had gelezen, had ze kunnen weten dat een geschil van burgers, of een vertegenwoordiging daarvan, met de overheid, bij voorbaat in het voordeel van de overheid door de Raad van State wordt beslecht. Zijn uitspraken zijn doorgaans aantoonbaar partijdig. Zolang de wetgever, 2e kamer en/of regering hier niets aan doet zal deze situatie niet veranderen. Zij hebben andere partijpolitieke belangen, zoals tegenwoordig de kredietcrisis, om zich druk over te maken. Dat is ook een kant van de democratie.

Werd tijd, levensgevaarlijk stukje weg uit het jaar van de houten gulden en ijzeren boten. Welkom in 2012 Zeeuws Vlaanderen.

@Ben, dat weten ze ook heus wel. Maar niet op deze manier. Dit is teveel voor onze korte routes en als iedereen zich eens realiseerde dat we samen, dus ook voetgangers, fietsers en landbouwverkeer met de 'korte' route moeten doen, dan hebben automobilisten het maar getroffen en worden wij weer benadeeld. De weg wordt veiliger, maar wie maakt hem onveilig. Een familielid werkte ook op een bedrijf langs de N 61 die ie met een groot voertuig op moest zien te komen of over te steken. Als er een tractor rijdt die maar 25 mag, maar 50 rijdt wordt ie niet bekeurd. Maar als er een flinke file achter hem komt te rijden dan kun je niet of nauwelijks passeren en zou ie even aan de kant moeten, waarna ie zelf weer niet of nauwelijks de weg op kan, waar houdt het op! En wat met de brommmobielen, die moet de regering nu dus ook naar de parallelweg verbannen, want die mochten op de 80km/u wegen ook wel rijden en daar kan je ook niet voorbij als er veel tegenliggers zijn. En een landbouwvoertuig mag je wel inhalen maar een brommobiel niet. De regels zijn er om nageleefd te worden of je wordt beboet, ik mag wel een combine met een wegbreedte en 3 meter hoog inhalen, maar een brommobiel die een klein autootje is niet waar ik meer zicht heb, hoe krom kan het al zijn en dan mogen wij voor de zwakke weggebruiker geen vveilige en korte route eisen!

Stelletje zeurpieten. Dat is waarschijnlijk de gepensoineerde generatie die niet dagelijks voor zijn werk over die weg moet rijden die er nu ligt. Als dat wel zo zou zijn dan piepen ze wel anders. Helaas zijn veel oudere Zeeuwen nog steeds tegen enige vorm van vooruitgang, en dan maar klagen dat ze voor bekrompen uitgemaakt worden.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden