Zeeuws-Vlaamse buschauffeurs vrezen voor baan

Zeeuws-Vlaamse buschauffeurs vrezen voor baan

OOSTBURG - Buschauffeurs in Zeeuws-Vlaanderen zijn niet blij met de plannen van vervoersbedrijven Veolia en Connexxion. Die maatschappijen gaan op sommige buslijnen vrijwilligers inzetten in plaats van betaalde chauffeurs. Chauffeurs zijn bang hun baan te verliezen en vrezen voor de kwaliteit van het openbaar vervoer.


'Ik vind het een slecht plan, een vrijwilliger komt niet om 4 uur 's ochtends z'n bed uit om met de bus te gaan rijden', zegt buschauffeur Dirk Derks. 'Straks zit ik thuis met een uitkering, terwijl ik graag wil rijden.'

Bezuinigingen
Veolia en Connexxion laten weten dat de plannen geleidelijk ingevoerd worden. Als ze genoeg vrijwilligers hebben gevonden, gaan ze die langzamerhand op bepaalde lijnen inschuiven.

Plan
Het vervoersplan is bedoeld om de overgang naar 2015 soepeler te maken. Dan is de kans groot dat de provincie minder geld krijgt voor het openbaar vervoer van het Rijk.
laatste keer aangepast:
vr 19-10-2012, 19:00


delen:
busvervoer

Reacties

Is dit juridisch wel correct , vrijwilligers mogen niet ingezet worden door commerciele bedrijven die vennootschap belasting plichtig zijn, dus bv, nv of familiebedrijf, ook mogen vrijwilligers niet ingezet worden als dit ten koste gaat van verlies aan banen, en dat is juist wat er staat te gebeuren in Zeeuws-Vlaanderen, professionele chauffeurs die een gezin moeten onderhouden gaan de straat op om plaats te maken voor pensioneerden en/of uitkeringsgerechtigden, dit doen dus Connexxion en Veolia met een "slimme" constructie, en e.e.a. vindt plaats met medeweten van de Provincie, dus onze eigen overheid werkt hier aan mee, hoe kan dat en welke- of wiens belangen spelen hier mee ? Zaak om dit eens tot op de bodem uit te zoeken want het is op zijn zachts gezegd vreemd dat deze constructie kan plaats vinden vòòr het aflopen van de consessie die pas afloopt op 31-12-2014, m.a.w. binnen de termijn van afloop kan deze consessie "zomaar" veranderd worden, heel vreemd want ik mag aannemen dat er tussentijds niets veranderd is in het aanbestedingsbedrag en/of subsidies die verstrekt worden om het OV in Zeeuws-Vlaanderen draaiend te houden, hoe kan het dan dat met medeweten van de Provincie (graag de naam van wìe dit heeft goedgekeurd) wèl goedkope vrijwillige chauffeurs worden aangetrokken en de "dure" chauffeurs op straat gezet ? Mijn sympathie voor dhr. Derks. Groetjes Willempie

Op sommige lijnen komen dus buurtbusjes en buurtbusjes rijden al jaren met vrijwilligers, dus nix nieuws onder de zon.

Hoe kun je nu vrijwilligers inzetten en de beroepschauffeur eruit zetten, gaat de post achterna, dan kom je ook niet op de juiste bestemming aan. Als je eerst moet leren waar alle haltes zijn, moet je toch al aardig bekend zijn in de buurt, dus wie leert ze dat aan de buschauffeur die eruit moet? Denk het niet. Te gek tegenwoordig, allemaal massaal de bus uit, dan hoeft niemand meer te zoeken en gaan er nog meer auto's rijden. Zelfs het schoolbustraject en de vakantieperiodes of pieken op andere uren konden in het verleden nog niet goed geregeld worden in Zeeuws vlaanderen. Waar willen we naar toe; 15 passagiers en een taxibus voor 8 personen, zodat ie 2 keer het traject moet rijden? Krijg nu ook steeds verkeerde post en hoe de taxi's rijden is ook al zo'n crime! Vergeet dat aub en laat de beroeps hun werk houden.

Waarom mogen wij vrouwen niet rijden? Ik krijg redelijk vaak te horen dat wij ons werk beter uitvoeren dan bepaalde (ZEKER NIET ALLE!) mannelijke collega's!

Wie kan mij in contact brengen met Dirk Derks. Ik ben Willem Nas, een oud-collega van Dirk Derks. Mvgr Willem Nas

Citaat OZ: "De provincie krijgt minder geld voor het openbaar vervoer in Zeeland". En waar wordt er dan weer gesneden in het openbaar vervoer, juist in de regio die naar eigen zeggen van alles gestimuleerd zou moeten worden. Weer een duidelijk signaal hoe de bestuurders deze provincie besturen.

Vrouwen mogen toch ook werken? Al eens van alleenstaande moeders gehoord?

Wat een domme opmerking dat vrouwelijke chauffeurs er dan maar uit moeten. Wie zegt dat zij niet voor het inkomen moeten zorgen. Beetje erg kortzichtig

Ja natuurlijk willen ze dat. Ik vind het dus een heel slecht plan aangezien wij hier geen andere keuze hebben met openbaar vervoer en ik ook dacht dat wij er genoeg voor moeten betalen vind ik dus ook wel dat wij betrouwbare goed opgeleide buschauffeurs mogen hebben. Denk ook even dat onze schoolgaande kinderen ook afhankelijk zijn van dit openbaar vervoer! Ik moet er niet aan denken dat de kinderen met een onervaren buschauffeur mee moeten rijden! Gebruik jullie verstand!

Wat een belachelijk plan. Vrijwillerswerk vind ik toch al stop, ze nemen werk over van betaald personeel. Bedrijven zoals zorginstellingen en ziekenhuizen besparen hierdoor ook al veel arbeidsloon. Laat die vrijwilligers lekker thuis waar ze horen. Vaak Vutters of gepensioneerden die zich thuis vervelen doen dit soort werk. Als we hier mee verder gaan kan Dirk Derks straks ook gratis bus gaan rijden.

Dan wordt het net zo'n zooitje als bij de pakketten dienst en de post. Nederland gaat zo wel ver achteruit in vergelijking met de rest van Europa.

Misschien op het management niveau vrijwilligers neerzetten om mee te beginnen, maar daar zullen de heren wel geen oren naar hebben want dan kom je aan hun centjes.

Waar kan ik me aanmelden als vrijwilliger? Ik laat iedereen gratis meerijden!!!

De vrouwelijke chauffeurs eruit, zodat de mannen voor hun gezin kunnen werken.

Wie vindt dit idiote plan uit? Pfff, vrijwillligers als buschauffeur, hoe meer domme plannen gaan ze nog verzinnen?

Dit is echt te gek voor woorden hoor, dan gaat de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer wel erg ver terug. Denk dat er aan de top van die bedrijven maar eens gekeken moet worden naar degene die deze onzin verzinnen. Dit zijn echt geen banen voor vrijwilligers hoor, met fors aantal mensen in een bus door weer en wind gaan rijden. Groet Frank

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden