Cobelfret wacht met spanning af

Cobelfret wacht met spanning af

VLISSINGEN-OOST - Wat betekent de sluiting van de Ford fabriek in het Belgische Genk voor de werkgelegenheid bij Cobelfret? De autotransporteur wil daags na het nieuws dat meer dan 4000 medewerkers in Belgisch Limburg in 2014 hun baan verliezen, weinig kwijt over mogelijke gevolgen voor het bedrijf in Vlissingen-Oost.


"Zolang wij geen officieel bericht hebben ontvangen van Ford, willen wij niet ingaan op mogelijke gevolgen", laat een woordvoerder weten.

Spoor
Cobelfret verscheept hoofdzakelijk wagens van Ford naar het Verenigd Koninkrijk. Zo'n 70 vaste krachten en tientallen uitzendkrachten hebben hun baan dankzij de duizenden auto's die vanuit verschillende Europese fabrieken per spoor naar Vlissingen-Oost komen.

Roemenië
Naast drie automodellen uit Genk, heeft de autotransporteur op dit moment werk aan de in Engeland populaire Ford Focus en Ford Fiesta. Beide worden in Duitsland gemaakt. Naast een handvol andere in Duitsland geproduceerde modellen, ontvangt Cobelfret ook vanuit het Roemeense Craiova zijn lading. Het wegvallen van de autoproductie van Ford Genk hoeft volgens Cobelfret daarom niet te betekenen dat het bedrijf in Vlissingen-Oost in de problemen komt.

Loonkosten
Ford verplaatst de productie van Genk naar Valencia, voornamelijk omdat in Spanje de loonkosten lager zijn dan in België. Cobelfret wil nu van de autoproducent weten wat de toekomst is van alle wagentransporten die het voor Ford uitvoert. Mocht de autoproducent ook gaan beknibbelen op de transportkosten, dan is het de vraag of Cobelfret voor Ford als transporteur de beste optie blijft.
laatste keer aangepast:
di 06-11-2012, 12:05
regio:
Walcheren
delen:
luister fragment: 

Cobelfret wacht met spanning af

Reacties

Ben het helemaal met je eens John heb er ruim 7 jaar gewerkt, ben gelukkig reeds werkzaam voor de NVWA (nederlandse voedsel en warenautoriteit) meer wil ik over heel cobelfret niet kwijt

Degenen die daar aan het roer staan zijn echt niet capabel. Zijn echt van die figuren die zichzelf 'omhoog hebben gewerkt' door alleen maar ja te zeggen tegen alles. Commentaar was wereldvreemd. Opbouwende kritiek werd niet aanvaard want dan lag je er uit. Diverse mensen die daar werkten - en wel mee dachten met de toekomst - zijn of ontslagen of het leven zodanig zuur gemaakt dat ze wel weg moesten gaan. Zonde voor de welwillenden bij dat bedrijf, maar als het dicht gaat is het in ieder geval schoon schip. Verbrugge zou het wel anders doen denk ik.

Het zou voor de leidinggevende van Cobelfret niet verkeerd zijn als zij er uit gegooid worden. Heb er 6 jaar als uitzendkracht gewerkt altijd met plezier met het vaste personeel, maar de leidinggevende zijn pannekoeken. Er word nauwelijks volgens de arbovoorschriften gewerkt en als je hier wat van zei werd je er uitgegooid. Ook als je werkzaamheden moest doen wat niet klopte hield iedereen zijn/haar mond dicht anders kon je gaan. Werk was super leuk de sfeer alleen stukken minder. Er waren al laadmeesters terug gezet naar de werkvloer echter dit kwam de onderlinge sfeer tussen het vaste personeel niet ten goede. Nee een goede reorganisatie zou dit bedrijf wel kunnen gebruiken!

Smerig zootje, en dan ook nog handel uit Roemenië. Dat kan nooit veel zijn...

Hoe was het ook al weer, één Europa? Schaf gelijk dat hele Europa toch af, wij met z'n allen de schulden oplossen van Griekenland en straks ook van Spanje. Lekker bezig.

Ook in Engeland gaan Ford fabrieken dicht, in België hebben behalve de mensen bij Ford nog veel meer mensen deze week slecht bericht gehad, er gaan nog meer bedrijven sluiten of reorganiseren. Dit zal vast ook effect hebben op de arbeidsmarkt in Nederland, al was het alleen maar omdat veel mensen vanuit Nederland in België werkzaam zijn.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden