Openbaar vervoer Gent-Terneuzen per catamaran

Openbaar vervoer Gent-Terneuzen per catamaran

TERNEUZEN - Openbaar vervoer per catamaran is een goede mogelijkheid tussen Terneuzen en Gent. Die suggestie doet de Statenfractie van GroenLinks.


Volgens de partij is het in Zeeuws-Vlaanderen moeilijk om het openbaar vervoer op peil te houden, omdat het een regio is met steeds minder inwoners.

Verbinding
GroenLinks zegt dat in Zeeuws-Vlaanderen veel vraag is naar een frequentere verbinding tussen Terneuzen en Gent. Een catamaran is volgens de partij snel, heeft weinig golfslag en gebruikt maar weinig brandstof. Bovendien is zo’n boot aantrekkelijk voor toeristen.

Onderzoeken
GroenLinks stelt voor om samen met onder meer de gemeenten Terneuzen en Gent te onderzoeken of openbaar vervoer per catamaran haalbaar is.
laatste keer aangepast:
vr 02-11-2012, 14:20
delen:
luister fragment: 

Verslaggever Remie Openeer met Leen Harpe van GroenLinks

Provincie gaat weer met veerdienst varen

Reacties

Geweldig idee, in allerlei landen is er bootvervoer tussen oevers en steden. Ik zou er direkt gebruik van maken en het wordt vast een touristische trekpleister van jewelste. Nu de binnenstad van Terneuzen nog aantrekkelijk maken ( gemeente doe iets, de Markt is vreselijk) en leg de nadruk op de boulevard met zijn fantastische uitzicht en het spektakel van de rivier met zijn eb en vloed. Dat heb je echt niet overal!

Goed idee, Amsterdam-IJmuiden vaart ook prima en snel met fietsers en voetgangers. Dordt-Rotterdam trouwens ook. Bootjes gaan 60km/h.

Ach jullie dachten als een personentrein oost van het kanaal niet kan, dan maar per schip. Dan kunnen we wel meevaren met een vrachtschip van Terneuzen uit de sluizen naar Gent. Dan zijn we er net zo snel en verdient de binnenschipper ook nog wat, dat is geen extra belasting van de omgeving, want die varen toch. Oh nee, die mogen geen passagiers meenemen. Wat denken jullie van een pont aan Sluiskil die ook het zijkanaal-C invaart en wat van een pont bij Terneuzen/Perkpolder en dan wel het hele jaar, dat is nog een beter plan dan een ferry op het kanaal. Heeft de Provincie zoveel geld, dan kunnen die 62.000 euro voor het feest van de Commisarissen van de Koningin alvast ingezet worden.

Wat gaat een kaartje dan kosten, je bent nu voor een paar km al ruim 10 euro voor een retourtje kwijt (2 personen) en dan sta je op een afstand van ca. 30 km niet even binnen een uurtje van Gent in Terneuzen. En als ie dan ook nog eens overal aan moet leggen, wat kosten de steigers en het onderhoud, we kunnen nu al geen fatsoenlijke pont bij Sluiskil krijgen. Aan een gemiddelde snelheid van 16 km/u ben je al 2 uur onderweg. Dan de kosten voor personeel en brandstof. Reparatie en kan ie onder de brug door of moet die ook draaien. Zeevaart heeft voorrang en ga zo maar door, dit is onmogelijk. Daarvoor gaan ten eerste te weinig mensen al mee en er varen steeds passagiersschepen naar Gent die bezoeken aan de stad mogelijk maken. Voor werk is dit niets en duurt veel te lang. Geef ons een fatsoenlijke pont aan Sluiskil, zodat de fietser ook weer van Axel naar Sluiskil kan, maar dit is echt een onzinnig idee, weer vanachter een bureau bedacht zeker? De tijden zijn al zo onzeker, zelfs de bussen zitten niet vol. Waar denken we dan aan. We kunnen van Zeeuws Vlaanderen al niet fatsoenlijk weg als we te voet of met de fiets ergens naar toe willen en dan een zeer dure oplossing waar geen enkele zekerheid voor kan bestaan. "Droom maar lekker verder GL".

Hahaha, jaja, hier hebben ze bij groen links weer goed (?) over na gedacht. Je mag op het kanaal maximaal 16 KM per uur varen. Dus hoelang doen we er dan over? Juist, 2 uur, kanaal is 32 KM lang. Dat er mensen zijn achter een bureau die hier over nadenken is te belachelijk voor woorden.

Kun je die boot beter inzetten voor vogeltjes voeren op de westerschelde GL,dan moet je de polder niet onderwater zetten.

Eerst de vraag beantwoorden hoe groot de behoefte is aan openbaar vervoer tussen Terneuzen en Gent en dan pas nadenken over hoe dit ingevuld kan worden. Goedkoper dan een lijnbus zal het niet worden en er ligt ook nog een spoorlijn waar dergelijke dingen ook wel eens over geroepen zijn. OV over water is alleen een succesverhaal wanneer wegverbindingen ontbreken en daadwerkelijk tijdswinst valt te behalen.

Ga maar eens kijken in IJmuiden, daar vaart er een naar Amsterdam en terug, super verbinding!

Goede opmerking over die snelheidslimiet, ook de hoogte van de catamaranveerboot mag niet hoger zijn dan 7 meter, dat is de toegelaten onderdoorvaarthoogte van de bruggen.

Wat een onzin van deze statenfractie in een tijd van bezuinigingen, weet men daar wel hoeveel bemanning er aanwezig moet zijn? Dit soort van vervoer is vele malen duurder dan met het huidige reguliere openbaar vervoer.

Kijk, dat is nog eens een goed idee van Groenlinks, kaartje zo duur maken dat je beter met de goude koets naar Gent kan reizen. Pff, weg d'r mee, met heel dat plan en doe iets zinnigs met ons geld

Gaat geen snelle verbinding worden dan, met een maximum snelheid van 16 km/u.....

Ja! Wat een geweldig idee.

Kijk dat zou nu eens echt goed idee zijn. Niet alleen voor het plezier maar ook voor de werkgelegenheid. Maar het zal weer wel een droom blijven. :-(

Kijk, dat is nog eens een goed idee, zou kunnen aanleggen in bijv. Sluiskil, Sas van Gent en Zelzate, ik zou er wel gebruik van maken denk ik.

Nieuwe reactie inzenden

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Toegelaten HTML-tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Regels en paragrafen worden automatisch gesplitst.

Meer informatie over formaatmogelijkheden