- advertentie -

Ondertekening akkoord grote sluis in Terneuzen

Ondertekening akkoord grote sluis in Terneuzen

TERNEUZEN - Minister Melanie Schultz van Infrastructuur zet donderdagmiddag in Terneuzen haar handtekening onder een akkoord voor de aanleg van de nieuwe grote sluis in Terneuzen. Ook haar Vlaamse collega tekent tijdens een feestelijke plechtigheid op het Terneuzense havencomplex. Met de aanleg is een bedrag van bijna 1 miljard euro gemoeid.


Intentie
Twee jaar geleden tekende de minister ook al, maar toen ging het nog om een intentieverklaring. Het definitieve stuk dat er nu ligt, gaat naar de parlementen van Nederland en Vlaanderen, en zal ook de inspraakprocedures ingaan.

Gent
De nieuwe sluis is al tientallen jaren een grote wens van de haven van Gent. Die ziet het aantal schepen al jaren afnemen, omdat de schepen steeds groter worden en niet meer door de huidige sluizen van Terneuzen kunnen. Van het totale bedrag voor de aanleg komt ongeveer 85 procent voor rekening van de Vlamingen. Een belangrijk deel van die investering hopen de Vlamingen weer te kunnen ophalen in Brussel. Nederland betaalt maar zo'n 150 miljoen mee aan de sluis, en Zeeland legt als regio een bedrag van 10 miljoen bij.

Verdeling
Volgens berekeningen zal 30 procent van de opbrengsten van de nieuwe zeesluis ten goede komen aan Nederland, Toch betalen het Rijk en de provincie bij elkaar maar 15 procent van de kosten. "Je kunt wel zeggen dat we een goede deal hebben gesloten", zegt burgemeester Jan Lonink van Terneuzen.

Bottleneck
Het sluizencomplex in Terneuzen is al jaren een bottleneck voor alle schepen die via deze sluizen over het Kanaal van Gent naar Terneuzen willen doorvaren naar Gent. De huidige zeesluizen zijn in 1968 aangelegd. Toen was het grootste schip 225 meter lang. Nu zijn de schepen veel groter. Met veel passen en meten kunnen er in de sluizen van Terneuzen schepen worden geschut met een lengte van 260 meter, maar dan houdt het op. In 2021 moet een sluis opengaan van 427 meter lang, die dus veel grotere schepen kan schutten.


laatste keer aangepast:
vr 06-02-2015, 00:36


delen:
luister fragment: 

Ondertekening akkoord grote sluis in Terneuzen

Ondertekening akkoord grote sluis in Terneuzen

Minister Schultz en burgemeester Lonink
"Nieuwe sluis kost helemaal geen 900 miljoen"
Javascript is required to view this map.

Reacties

Kan de provincie evenals de Belgen een deel van dat geld weer ophaeln in Brussel? of is het weer geld geinversteerd in een goede verhouding met de buren die blijven zeuren en mopperen omdat ze zeeschepen in hun haven willen die 50 en 80 km land inwaards liggen en wij maar braaf meewerken en nog meebetalen ook . Geen wonder dat de provincie Zeeland de armste provincie is . Wel heel erg jammer dat dit geld níet uitgegeven werd voor de bewoners die nog steeds tol moeten betalen .Letterlijk en figuurlijk want met de vele bezuinigen op sociale en maatschappelijke diensten blijk hiervoor dus wél geld te zijn , wie het snapt mag het me zeggen .

Grotere schepen naar Gent : als het kanaal niet wordt verdiept kunnen er geen grotere schepen naar Gent. Om van de ondiep gelegen tunnel in Zelzate nog te zwijgen. Men speldt ons weer eens iets op de mouw.