Cobelfret wacht met spanning af

VLISSINGEN-OOST - Wat betekent de sluiting van de Ford fabriek in het Belgische Genk voor de werkgelegenheid bij Cobelfret? De autotransporteur wil daags na het nieuws dat meer dan 4000 medewerkers in Belgisch Limburg in 2014 hun baan verliezen, weinig kwijt over mogelijke gevolgen voor het bedrijf in Vlissingen-Oost.


"Zolang wij geen officieel bericht hebben ontvangen van Ford, willen wij niet ingaan op mogelijke gevolgen", laat een woordvoerder weten.

Spoor
Cobelfret verscheept hoofdzakelijk wagens van Ford naar het Verenigd Koninkrijk. Zo'n 70 vaste krachten en tientallen uitzendkrachten hebben hun baan dankzij de duizenden auto's die vanuit verschillende Europese fabrieken per spoor naar Vlissingen-Oost komen.

Roemenië
Naast drie automodellen uit Genk, heeft de autotransporteur op dit moment werk aan de in Engeland populaire Ford Focus en Ford Fiesta. Beide worden in Duitsland gemaakt. Naast een handvol andere in Duitsland geproduceerde modellen, ontvangt Cobelfret ook vanuit het Roemeense Craiova zijn lading. Het wegvallen van de autoproductie van Ford Genk hoeft volgens Cobelfret daarom niet te betekenen dat het bedrijf in Vlissingen-Oost in de problemen komt.

Loonkosten
Ford verplaatst de productie van Genk naar Valencia, voornamelijk omdat in Spanje de loonkosten lager zijn dan in België. Cobelfret wil nu van de autoproducent weten wat de toekomst is van alle wagentransporten die het voor Ford uitvoert. Mocht de autoproducent ook gaan beknibbelen op de transportkosten, dan is het de vraag of Cobelfret voor Ford als transporteur de beste optie blijft.

Deel dit artikel: