Voetbalmuseum Middelburg in zwaar weer

MIDDELBURG - Het Nationaal Voetbalmuseum in Middelburg heeft moeite om het hoofd boven water te houden. Ook met andere bedrijven op het ZEP gaat het economisch niet goed. Het ZEP werd geopend in het voorjaar van 2009 en wordt al langer gekenmerkt door niet goed lopende ondernemingen. Er komen weinig bezoekers en staan er nog veel gebouwen leeg.


Het Voetbalmuseum wil nieuwe activiteiten ontwikkelen om meer bezoekers te trekken. De gemeente Middelburg wil meewerken aan die uitbreiding, maar steekt geen geld in het Voetbalmuseum.

Plannen
Welke plannen het Voetbalmuseum heeft maakt directeur Sven van Rijswijk maandag bekend. Het voetbalmuseum werd onder de naam Voetbal Experience geopend in december 2009 in het Zeeland Entertainment Park (ZEP) in Middelburg.

Publiekstrekker
Het ZEP omvat vier horecazaken, drie grote winkels, een fitnesscentrum, een schoonheidssalon en vijf attracties. Een familiepretpark met het voormalige Miniatuur Walcheren, een overdekte minigolfbaan, een klimpark, een music hall en als nationale publiekstrekker het Nationaal Voetbalmuseum.

Verwachtingen
De eerste plannen zijn van 2003 en de verwachtingen waren hooggespannen. De plannenmakers waren vastgoedonderneming TCN en het bedrijf RECC, dat zich bezig houdt met concepten. Ze mikten op 900 duizend tot één miljoen bezoekers per jaar.

Signalen
Vorig jaar kwamen er signalen dat het aantal bezoekers achter bleef. Met name het horecagedeelte zou het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden. Maar de exploitanten ontkenden dat toen met klem.

Studio A58
De Music Hall stond al vanaf het begin leeg. Een paar maanden geleden werd de ruimte verkocht aan theaterondernemer Frans Lievens. Die doopte de hal om tot Studio A58. Hij wil er optredens laten plaatsvinden. Tijdens de verbouwing van de Schouwburg in Middelburg kan Studio A58 dienst doen als theater.

Deel dit artikel: