'De kilometerheffing gaat ons tonnen kosten'

'De kilometerheffing gaat ons tonnen kosten'
'De kilometerheffing gaat ons tonnen kosten' © OZ
Kilometerheffing België 2

OBU

KLOOSTERZANDE - Het bedrijf heeft 74 vrachtwagens die allemaal een OBU moeten hebben, een On Board Unit, een apparaat wat de gereden kilometers registreert. Kosten: 135,00 per OBU. Tieleman heeft, nu twee weken voordat de kilometerheffing ingaat, nog steeds niet binnen. Rudie Tieleman: "De leverancier zegt dat het voor 1 april in orde komt. Maar omdat de kastjes heel laat binnenkomen, kan alles pas op het laatste moment geïnstalleerd worden. Ik heb dus geen proefperiode waarin de kastjes getest kunnen worden. Dat is toch wel nodig. Want als die kastjes het niet doen, moet je van de weg. En een niet werkend kastje betekent een boete van 1000 euro."

Ligging

Het bedrijf ligt erg ongunstig zegt Rudie Tieleman zelf: "Om de rest van Nederland te bereiken is het het kortst om via Antwerpen te rijden. Dan krijg je naast de tol van de Liefkenshoektunnel nu ook te maken met de kilometerheffing. Dat gaat ons 60.000 tot 80.000 euro per jaar extra kosten. En die kosten kunnen we niet doorbereken aan de klant. De Westerscheldetunnel is ook geen optie, want die tunnel is duurder dan de Liefkenshoektunnel en je moet ervoor omrijden. En dan kost het nog zo'n twee ton om via België Zuid-Europa te bereiken."

Verhuizen

Verhuizen is geen optie, daar is het bedrijf te groot voor. Tieleman: "We zitten hier al sinds 1922 in Kloosterzande, dus we willen hier ook niet weg vanwege de binding met de regio van oudsher. En het bedrijf is simpelweg te groot. Je kan zomaar alles oppakken en ergens anders beginnen."