Taxichauffeurs in actie tegen verlies wmo-vervoer

Taxi - archieffoto
Taxi - archieffoto © OZ

Driekwart van de ritten

TERNEUZEN - Taxi Grenszicht in Clinge, Taxi Segers in Philippine en Taxi De Zwart in Breskens raken door het verlies van de aanbesteding waarschijnlijk driekwart van de ritten kwijt. En veel chauffeurs moeten gaan werken bij het Zierikzeese taxibedrijf De Vlieger dat de aanbesteding binnensleepte. Maar dat willen veel chauffeurs niet.

Handtekeningenactie

Inmiddels hebben meerdere chauffeurs een handtekeningenactie opgezet om dagelijks bestuur van de Zeeuws-Vlaamse gemeenten over te halen om de beslissing te heroverwegen. Ook overwegen ze om te gaan staken.

Strijdbare houding

Ronald de Jonge van het Clingense Taxi Grenszicht is geroerd door de strijdbare houding van de chauffeurs. "En dat begon al voor we de aanbesteding verloren. Om met een beter bod te kunnen komen, hebben we de chauffeurs gevraagd om af te zien van de weekenden- en onregelmatigheidstoeslag. En daar stemden ze allemaal binnen twee dagen mee in."

Staken

Ook nadat het slechte nieuws over het wmo-vervoer was bekendgemaakt kreeg hij veel steunbetuigingen en strijdbare reacties van chauffeurs. "Dat doet me wel wat." Maar staken lijkt hem geen goed idee. "Daarmee tref je alleen de klanten."

Teruggedraaid

De Jonge zet zijn hoop op juridische stappen. "Als we een advocaat in de arm nemen en die ziet er wel brood in dan zou het nog teruggedraaid kunnen worden." Hij baalt wel ontzettend dat het zo is gelopen. "Ik vind het gewoon schandalig dat de gemeenten alleen maar kijken naar het geld."

Goedkoper

Hij heeft wel er een verklaring voor dat Taxi De Vlieger met een goedkoper bod kwam. "Waarschijnlijk hebben zij vooral jongere chauffeurs, die goedkoper zijn. Wij hebben misschien wat oudere en dus duurdere chauffeurs, maar al die ervaring is ook wat waard." Hij verwacht dan ook niet dat veel van zijn chauffeurs door het Zierikzeese bedrijf zullen worden overgenomen. "Daar zullen ze wel een ontmoedigingsbeleid voor hanteren", denkt De Jonge.

Uitkering

Toch heeft hij zijn twijfels of deze zet in het groter geheel goedkoper uitpakt. "Want als er straks hierdoor chauffeurs op straat komen te staan dan komen die ook om een uitkering vragen bij de overheid, waardoor deze beslissing al met al meer belastingcenten kost."
ITEM taxibedrijf wmo

'Niet terecht'

De verantwoordelijk wethouder van de gemeente Terneuzen, Cees Liefting vindt de kritiek op de keuze niet terecht. "Dit is een ondernemersrisico. Als bij een aanbesteding een ander goedkoper is dan grijp je naast de aanbesteding. Dat is bijvoorbeeld in de bouw ook zo." Wel erkent hij dat de communicatie naar de Zeeuws-Vlaamse taxibedrijven wellicht beter had gekund.
Vertrouwen
Liefting ziet eventuele juridische stappen van de taxibedrijven met vertrouwen tegemoet. "Het zou kunnen lukken. Op andere plekken is dat in het verleden wel gebeurd, dat de aanbesteding met succes werd aangevochten. Maar wij hebben hebben alles netjes afgehandeld, dus ik denk niet dat een advocaat daarin fouten kan ontdekken."