Zeeuwse horeca laat Duitse omzet liggen
Meer omzet
Volgens Burkhardt kunnen ondernemers hun omzet vergroten door hun personeel vaker naar de Duitse tafels te sturen. "Je moet zo om de tien minuten langskomen en vragen of ze nog iets willen drinken. Dat doen ze in Nederland niet, want dat vinden ze onbeleefd, maar de Duitsers wachten daar op. Daar ligt omzet," aldus de van oorsprong Duitse Burkhardt.
Druk
Met het begin van het nieuwe toeristenseizoen heeft de docent Duits voor horeca en toerisme het druk. Veel horecapersoneel wil nog even het Duits ophalen om onze Oosterburen ook komend seizoen weer goed te woord te kunnen staan. "Wij hebben 89 vakantiewoningen in Cadzand-Bad met 99 procent Duitse gasten. Daarom is het voor mij belangrijk om goed Duits te spreken," zegt één van de cursisten.
Woordenschat
Na een aantal lessen is de woordenschat van de laatste cursisten gegroeid en spreken de meesten tijdens een rollenspel zonder gêne Duits. Burkhardt deelt met plezier de certificaten uit. "Ze hoeven niet zonder fouten of accent te spreken, dat vraagt niemand. Als ze maar uitleg kunnen geven over de menukaart en op kunnen treden in moeilijke situaties. Het is een kwestie van respect tegenover de gasten dat ze dat in hun eigen taal doen."