'Tunnel tolvrij is makkelijker gezegd dan gedaan'

'Tunnel tolvrij is makkelijker gezegd dan gedaan'
'Tunnel tolvrij is makkelijker gezegd dan gedaan' © OZ
© Omroep Zeeland
Reactie GS tunnelpetitie
MIDDELBURG - Petitie
De Bat en Van der Maas doelen met name op de petitie, die Zeeuwen overal in de provincie kunnen ondertekenen. De petitie probeert 40-duizend handtekeningen te krijgen, waarmee het protest tegen de tol in Westerscheldetunnel op de agenda in de Tweede Kamer kan.  Donderdagavond vertelde wethouder Cees Liefting in de gemeenteraad van Terneuzen dat er inmiddels al 28.000 handtekeningen zijn ingezameld.
Kosten
Actievoerders rekenen voor dat iemand met een fulltime-baan, zelfs met korting middels een T-tag, zo'n 1.500 euro per jaar kwijt is aan de tunnel. Daar komt de gewone wegenbelasting nog bij. Bovendien wordt ook in het naastgelegen België een nieuwe wegenbelasting ingevoerd. 
Westerscheldetunnel
Westerscheldetunnel © OZ
Afspraken
Volgens Van der Maas zijn er eenvoudigweg afspraken gemaakt met het Rijk, dat Zeeland de Westerschedetunnel zou krijgen op voorwaarde dat geld terug zou komen via tol. "Maar dat is wel eindig. In 2033 is de tol afgelopen. Waren we aan de boten vast blijven zitten, dan waren die kosten gebleven.''
Sluiskiltunnel
Volgens Van der Maas levert de Westerscheldetunnel Zeeland geld op. Hij wijst erop dat de nieuwe Sluiskiltunnel in Zeeuws-Vlaanderen - die een einde maakt aan het lange wachten voor de Sluiskilbrug - deels betaald is uit de tolgelden.