Hoe gaat het belangrijkste kruispunt van de Sloeweg eruit zien?

Hoe gaat het belangrijkste kruispunt van de Sloeweg eruit zien?
Hoe gaat het belangrijkste kruispunt van de Sloeweg eruit zien? © Omroep Zeeland

Waarom is het nieuwe kruispunt nodig?

MIDDELBURG - De provincie moet een nieuw besluit nemen over het kruispunt omdat vorig jaar bleek dat de nieuwe Sloeweg minstens 20 miljoen euro duurder uit zou vallen dan was begroot. Die tegenvaller kwam vooral door grote fouten in het ontwerp van de weg. Het nieuwe kruispunt van de Sloeweg met de Westerscheldetunnelweg en de Bernhardweg werd daarop uitgesteld. Nu staan daar nog stoplichten, maar het was de bedoeling dat er drie viaducten zouden komen zodat het verkeer zonder te stoppen alle kanten op zou kunnen rijden. 

Wat zijn de zes opties?

Het gaat om een T-kruising waar de verbrede weg vanuit Goes haaks op de weg van Middelburg naar de tunnel moet aansluiten. Wat is de beste oplossing? Omdat de nieuwe weg naar Goes al miljoenen euro's duurder wordt dan de bedoeling was, zal het provinciebestuur ook naar het prijskaartje moeten kijken. Het dagelijks provinciebestuur bekijkt wat zij de beste optie vindt, dat wordt voorgelegd aan Provinciale Staten. In juli komt er een definitief besluit. Dit zijn de zes opties waar ze uit kunnen kiezen.

1. Kruispunt met verkeerslichten

Kosten: 0,1 miljoen euro
Er staan op het kruispunt van de drie wegen nu ook al verkeerslichten en die veroorzaken in de dagelijks files in de ochtend- en avondspits. In de goedkoopste variant komen er verbeterde en vernieuwde verkeerslichten. Het kruispunt voldoet dan tot en met 2019. 
Kosten Sloeweg optie 1
Kosten Sloeweg optie 1 © Omroep Zeeland
2. Eén grote rotonde 
Kosten: 3,7 miljoen euro
Midden op kruispunt komt één grote grote ‘superrotonde’. Daarop draaien dan drie verkeersstromen naast elkaar hun rondje: iedere richting een eigen baan. Vorig jaar bleek al dat een meerderheid in Provinciale Staten geen voorstander is van deze variant. Veiligheid en doorstroming zouden in gevaar kunnen komen. Ook de gemeente Borsele en het Zeeuwse bedrijfsleven hebben al aangegeven dat ze zo’n grote rotonde niet zien zitten.  
Kruispunt Sloeweg variant 2
Kruispunt Sloeweg variant 2 © Omroep Zeeland

3. De trompet

Kosten: 13,3 miljoen euro
Deze variant heet ‘de trompet’. Als je de kruising van boven zou bekijken, lijkt die inderdaad op dat muziekinstrument. Op dezelfde manier sluit bijvoorbeeld de Deltaweg bij Goes aan op de A58. Er is maar één viaduct nodig en daar rijdt al het verkeer tussen Goes en de Westerscheldetunnel overheen. Een deel van het verkeer van en naar Middelburg moet onder het viaduct door. Er zijn dan geen rotondes nodig. 
Kruispunt Sloeweg variant 3
Kruispunt Sloeweg variant 3 © Omroep Zeeland
4. Haarlemmermeer - met één rotonde
Kosten: 14 miljoen euro
Een variant die lijkt op de trompet, maar wél met een rotonde, is genoemd naar een soortgelijke kruising in de Haarlemmermeer. In dit geval rijdt het verkeer tussen Goes en de Westerscheldetunnel onder een viaduct. Maar het verkeer van en naar Middelburg moet deels over een kleine rotonde rijden. 
Kruispunt Sloeweg variant 4
Kruispunt Sloeweg variant 4

5. Haarlemmermeer - met twee rotondes

Kosten: 12 miljoen
Grotendeels hetzelfde als de vorige, maar met twee rotondes in plaats van één. Alleen het verkeer tussen de Westerscheldetunnel en Goes kan steeds doorrijden. Al het andere verkeer moet over één of twee rotondes. 
Kruispunt Sloeweg variant 5
Kruispunt Sloeweg variant 5 © Omroep Zeeland

6. Ster met drie viaducten

Kosten: 22,5 miljoen euro
In deze duurste variant komen er op het kruispunt drie viaducten en iedere richting sluit soepel aan op de andere richtingen. Dat lijkt van boven gezien op een driepuntige ster. Het verkeer kan in alle richtingen steeds zonder belemmeringen en zonder scherpe bochten doorrijden. De doorstroming is in deze variant het beste gegarandeerd. 
Kruispunt Sloeweg variant 6
Kruispunt Sloeweg variant 6 © Omroep Zeeland