'Kruispunt met viaducten heeft de voorkeur'

'Kruispunt met viaducten heeft de voorkeur'
'Kruispunt met viaducten heeft de voorkeur' © Omroep Zeeland
Kruispunt Sloeweg variant 6
Kruispunt Sloeweg variant 6 © Omroep Zeeland
MIDDELBURG - Veiligheidsregio
De Veiligheidsregio Zeeland heeft de zes opties voor het kruispunt bestudeerd en komt tot de conclusie dat alleen de variant met drie viaducten voldoet als het gaat om doorstroming en veiligheid. Dat geldt niet alleen voor de veiligheid op het kruispunt zelf, maar ook op de andere wegen in de buurt.
Gevaarlijke stoffen
Volgens de Veiligheidsregio is een goede doorstroming van het verkeer ook noodzakelijk als er een deel van Zeeland moet worden ontruimd bij een grote calamiteit. De Sloeweg en de de Bernhardweg zijn ook wegen waarop gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Daarom is het belang dat het verkeer elkaar niet kruist, zodat de kans op ongelukken veel kleiner wordt. Volgens de Veiligheidsregio is de optie met drie viaducten de enige manier om dit voor elkaar te krijgen.
Bedrijfsleven
De Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging (BZW) noemt de nieuwe Sloeweg een van de belangrijkste verkeersaders voor Zeeland. Het besluit over het kruispunt heeft volgens secretaris Cees Pille grote gevolgen voor ontwikkeling van de Zeeuwse economie en de bereikbaarheid van het Sloegebied en de Kanaalzone. Daarom pleit de BZW voor een kruispunt met drie viaducten. 
Varianten Sloeweg

Steeds drukker

Secretaris Cees Pille van de BZW: "Dat is het beste voor de doorstroming van het verkeer tussen Goes en Gent. En op deze manier is de nieuwe weg ook klaar voor de toekomst. Want de verwachting is dat het steeds drukker zal worden op de nieuwe Sloeweg. Door er een kruispunt met drie viaducten van te maken kan al het verkeer zonder oponthoud doorrijden. Dat is goed voor de economie en de veiligheid op de weg."
Gemeente Borsele
Het kruispunt in kwestie ligt op het grondgebied van de gemeente Borsele. Wethouder Kees Weststrate vindt twee van de zes opties acceptabel. Het liefste ziet hij dat het kruispunt met drie viaducten wordt aangelegd. Maar ook de Haarlemmermeer-variant met twee rotondes en een viaduct is acceptabel voor Borsele. 
Kruispunt Sloeweg variant 5
Kruispunt Sloeweg variant 5 © Omroep Zeeland

'Duurste niet persé de beste'

Gedeputeerde Harry van der Maas van Infrastructuur stelt de adviezen van de belanghebbenden op prijs. Zelf zegt hij: "De duurste variant is wat mij betreft niet persé de beste". Als andere partijen wel vinden dat de dure variant met drie viaducten er moet komen, zal de provincie ze vragen om een financiële bijdrage. Want er is nog geen financiële dekking voor de kosten van het nieuwe kruispunt.
Varianten-Sloeweg-instart-2-ZNP160401GQ