'Vreemd defect' aan motor grootste marineschip

'Vreemd defect' aan motor grootste marineschip
'Vreemd defect' aan motor grootste marineschip © OZ
Karel Doorman
Karel Doorman © OZ

Onderzoek

VLISSINGEN - De schade ontstond op 10 maart op zee. Het schip keerde vervolgens terug naar thuishaven Den Helder, waar een eerste onderzoek is uitgevoerd. Maar wat er nu precies is gebeurd is nog onduidelijk.

'Weken tot maanden'

Hoe lang het gaat duren voor het schip weer kan varen is volgens de Vlissingse bouwer van het schip, Damen Schelde Naval Shipbuilding, nog niet bekend. Minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie schrijft aan de Tweede Kamer dat het acht maanden kan duren, maar volgens Damen-woordvoerder Jan-Hein Reeringh moet dat nog worden onderzocht. Het gaat in ieder geval 'weken tot maanden duren'.

'Heel raar'

Dat het juist de elektromotor is die het begeeft, is volgens Reeringh heel raar. "Het is zogenoemde 'proven technology', dat betekent dat het vaker wordt gebruikt. En het is een afgesloten kast, die je niet open hoeft te maken voor onderhoud. Want normaal gesproken kan er aan zo'n elektromotor eigenlijk bijna niets kapotgaan."

Garantie

Defensie kondigde al aan beroep te doen op de garantie. Volgens Reeringh is dat niet meer dan logisch. "Zou ik ook doen, maar het is nog onduidelijk wat er precies gebeurd is. Is er aan boord iets fout gegaan? Is er iets fout gegaan bij het in elkaar zetten van de elektromotor? Zit de fout bij een van de leveranciers? We weten het simpelweg nog niet."

Zo snel mogelijk

Maar volgens Reeringh is de eerste prioriteit het gigantische schip zo snel mogelijk weer varend zien te krijgen. Het meer dan 200 meter lange logistieke ondersteuningsschip kostte 408 miljoen en is sinds vorig jaar april operationeel. Er wordt nu onder meer gekeken of de Karel Doorman met één elektromotor een deel van het bestaande vaarprogramma kan uitvoeren.