Tunnel eerder tolvrij: hoe is het mogelijk?

Tunnel eerder tolvrij: hoe is het mogelijk?
Tunnel eerder tolvrij: hoe is het mogelijk? © oz
Westerscheldetunnel
Westerscheldetunnel © OZ

1. Tot wanneer moeten we tol betalen voor de Westerscheldetunnel?

OOST-SOUBURG - De Westerscheldetunnel is geopend op 14 maart 2003 en toen is afgesproken dat er dertig jaar lang tol betaald wordt, tot 14 maart 2033 dus. 
2. Waarom zou de Westerscheldetunnel eerder tolvrij kunnen?
De bouwkosten van de Westerscheldetunnel worden verspreid over dertig jaar afbetaald. Daarvoor wordt tot 2033 jaarlijks een vast bedrag afgeschreven op de balans van de NV Westerscheldetunnel. Maar ook na het afschrijven van die kosten blijft er geld over onder aan de streep, er wordt winst gemaakt. Die winst zou gebruikt kunnen worden om eerder dan 2033 te stoppen met tol heffen. 
3. Hoeveel winst wordt er gemaakt en wie krijgt het?
De winst van de NV Westerscheldetunnel wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. In eerste instantie was dat het Rijk en stroomde er alles bij elkaar 144 miljoen euro aan tunnelwinst de staatskas in. Sinds 2009 heeft de Provincie Zeeland alle aandelen in haar bezit, tot en met 2014 ontvingen ze 73 miljoen euro winst.
4. Wat gebeurt er met die winst?
Dankzij de winst van de Westerscheldetunnel heeft Zeeland er een tweede tunnel bij, de Sluiskiltunnel. Zowel het Rijk als de provincie gebruikte de winst van de Westerscheldetunnel om de bouw van de Sluiskiltunnel te bekostigen. 
5. Hoeveel wil de Provincie Zeeland nog verdienen met de Westerscheldetunnel?
De provincie wil in totaal 239 miljoen euro ontvangen aan winst van de Westerscheldetunnel. Dat komt omdat ze de aankoopsom van de aandelen willen terugverdienen (125 miljoen) en een deel van de kosten en het onderhoud van de Sluiskiltunnel (114 miljoen). Omdat de provincie 73 miljoen euro ontvangen heeft, is er dus nog 166 miljoen te gaan. 
6. Hoeveel eerder kan de Westerscheldetunnel tolvrij?
Dat hangt vooral af van de toename van het verkeer de komende jaren. Hoe drukker het wordt, hoe meer tol er binnen komt en hoe meer winst er gemaakt wordt. Maar het lijkt realistisch dat de tunnel zo'n vijf jaar eerder tolvrij kan.