Patiëntenstop bij Emergis opgeheven
De NZa riep Emergis samen met de twee zorgverzekeraars op het matje. Zilveren Kruis, omdat er voor die patiënten een stop was ingevoerd bij de zorginstelling. CZ was uitgenodigd, omdat daar ook problemen mee waren de afgelopen weken. De NZa vond een patiëntenstop onacceptabel en riep de partijen op er samen uit te komen.
Blij met uitkomst
Volgens de NZa hebben de partijen "constructief overleg gevoerd". "Het gesprek biedt volgens de partijen voldoende basis om verder te onderhandelen. Emergis en de verzekeraars hebben de intentie uitgesproken om er samen uit te komen", aldus de zorgautoriteit.
Emergis laat in een schriftelijke reactie weten blij te zijn met de uitkomst van het gesprek. "We hebben er vertrouwen in dat we de komende weken tot passende afspraken komen met Zilveren Kruis. Met CZ liepen de gesprekken nog en daarmee was al afgesproken dat we nieuwe verwijzingen blijven accepteren."
Zilveren Kruis is ook blij. "We zijn weer op het pad waar we ons maandag allebei bevonden. In gesprek en in de veronderstelling om er samen uit te komen. Volgende week hebben we een gesprek met Emergis. Wij krijgen de informatie waar we nog op wachten en dan kunnen we hopelijk snel tot een oplossing komen", laat woordvoerder Christine Rompa weten.
Patiëntenstop
Emergis had vanaf gisteren een patiëntenstop ingevoerd, omdat het geld op is voor Zilveren Kruis. De zorgverzekeraar heeft volgens Emergis te weinig zorg ingekocht aan het begin van het jaar en moet nu bijbetalen.
Het getouwtrek tussen beide partijen is precies de reden waarom de NZa opgeroepen heeft tot een gesprek. Met als resultaat voor de patiënten van Zilveren Kruis dat ze weer terecht kunnen bij de instelling voor geestelijke gezondheidszorg in Kloetinge.