Op weg naar het scheepskerkhof

Op weg naar het scheepskerkhof
Op weg naar het scheepskerkhof © Omroep Zeeland
© Omroep Zeeland
TERNEUZEN - Onderhoudswerken
De Jules Verne was het belangrijkste marinebevoorrading- en onderhoudsschip van Frankrijk en werd in 1970 te water gelaten. Het schip is 150 meter lang en aan boord bevonden zich behalve voorraad voor andere schepen ook elf grote technische werkplaatsen. Daar werden onderhoudswerken op locatie verricht.

Laatste grote klus

Volgens een speciale website die aan het schip gewijd is, ondersteunde de Jules Verne gedurende twintig jaar collega-schepen van de NAVO in de Indische oceaan. De laatste grote klus van het schip was in 2009 op de Atlantische oceaan voor de Afrikaanse kust. 
© Website Galloo
Foto: Galloo

Recycling
De Terneuzense zeesleper Multratug 20 heeft het schip drie weken geleden opgehaald in Toulon, voor zijn laatste reis, die het niet meer op eigen kracht kon volbrengen. De bestemming is sloopbedrijf Galloo, ten noorden van Gent. Daar wordt het schip tot op het laatste onderdeel gerecycled. Het wapentuig is inmiddels al van boord, want in 2010 stuurde de Franse marine het schip met pensioen.

Meer sloopschepen
Het lag sindsdien geheel ontwapend te wachten op een definitieve bestemming. Dat is dus de sloperij in Gent geworden, waar de komende jaren steeds meer van dit soort grote sloopschepen worden verwacht. 
Nieuwe sluis
Galloo rekent erop dat de bouw van de nieuwe sluis in Terneuzen, die in 2021 klaar moet zijn, de positie van het bedrijf op de wereldwijde sloopmarkt versterkt. De huidige zeesluis kan maximaal schepen van 256 meter schutten, de nieuw sluis zal schepen van 427 meter aankunnen, met een navenant grotere breedte en diepgang. 
De Jules Verne, hier in de haven van Djibouti, passeert 28 mei de sluis van Terneuzen
De Jules Verne, hier in de haven van Djibouti, passeert 28 mei de sluis van Terneuzen © OZ