Zuidelijke provincies fel tegen Belgische autotol

Zuidelijke provincies fel tegen Belgische autotol
Zuidelijke provincies fel tegen Belgische autotol © OZ

'Slecht plan'

MIDDELBURG - Het initiatief om samen tegen de plannen op te trekken komt van de provincie Zeeland. Gedeputeerde Harry van der Maas vertelt waarom: "Ik vind het ronduit een slecht plan. Slecht voor ons beider economie en slecht voor de werkgelegenheid."

'Minder aantrekkelijk'

Volgens Van der Maas wordt ook België er zelf slechter van. "Bewoners van de grensstreek gaan regelmatig op bezoek bij onze zuiderburen, maar dat wordt een stuk minder aantrekkelijk als Vlaanderen deze heffing invoert. Winkels, tankstations en horecagelegenheden zullen dan ook minder klandizie krijgen; ook werken over de grens wordt minder lonend."

Geïnvesteerd

Zeeland heeft juist flink geïnvesteerd in de verbetering van de verbindingen met België, onder meer door de verbreding van de Sloe- en de Tractaatweg. "Dan kan het toch niet zo zijn dat Vlaanderen een nieuwe grens opwerpt in de vorm van kilometerheffing?", aldus Van der Maas.

Vrachtverkeer

Sinds april geldt in België kilometerheffing voor vrachtverkeer. Onze zuiderburen willen zo onder meer de files verkorten en de belasting op het milieu verlagen. Maar de drie Zuid-Nederlandse provincies betwijfelen of deze maatregel in totaal het gewenste effect heeft.

Tegenovergesteld effect

Volgens Van der Maas heeft de heffing een tegenovergesteld effect. "Er ontstaan juist aan Nederlandse kant nieuwe files omdat het vrachtverkeer kiest voor zogenaamd goedkopere routes." De invoering van een kilometerheffing voor personenverkeer aan één kant van de grens zal deze nadelige effecten volgens hem alleen maar versterken.

Studies

Het is nog niet duidelijk of en wanneer de kilometerheffing voor auto's wordt ingevoerd. Weyts wil beginnen met proefprojecten en studies. Met de opbrengsten wil de minister de verkeersbelasting in België afschaffen. De ANWB noemde dit eerder een vorm van financiële discriminatie. Soortgelijke plannen in Duitsland kwamen niet van de grond na kritiek van de Europese Commissie.