Mogelijk miljoenenmeevaller viaducten Sloeweg

Sloeweg
Sloeweg © Omroep Zeeland
MIDDELBURG - Stervariant
De meevaller gaat alleen op als de provincie besluit om drie viaducten te bouwen bij het kruispunt van de Sloeweg met de Bernhardweg en de Westerscheldetunnelweg. Deze zogenoemde stervariant is de duurste van de zes opties waar de provincie uit kan kiezen, maar het kruispunt met de viaducten heeft wel de voorkeur van het bedrijfsleven.

Bodemas

De meevaller zit hem in het wel of niet gebruiken van bodemas. Dat is een bouwstof die gebruikt kan worden als je een stuk grond stevig wilt ophogen. Het voordeel van bodemas is dat het geen geld kost, maar dat je geld toe krijgt als je het gebruikt. Het nadeel van bodemas is dat er afval in is verwerkt en dat regelematig gekeken moet worden of er geen schadelijke effecten optreden in bijvoorbeeld het grondwater. Kosten van die controles liggen volgens Van der Maas tussen de 30.000 en 50.000 euro per jaar.

Ophogingen

Als de provincie besluit het kruispunt van de Sloeweg met de Bernhardweg en de Westerscheldetunnelweg in te richten met drie viaducten, de zogenoemde stervariant, dan zijn grote ophogingen nodig. Als daarvoor bodemas wordt gebruikt, zou dat volgens gedeputeerde Van der Maas een besparing van 3,5 miljoen euro kunnen opleveren. Dat betekent dat de kans op de stervariant, de duurste van de zes opties waar de provincie uit gaat kiezen, een stuk groter wordt.
© OZ

Rijkswaterstaat

Toch is het nog niet zeker of de bodemas gebruikt mag worden. Rijkswaterstaat heeft daar een belangrijke stem in. Die neemt de Sloeweg over tien jaar over van de provincie en die instantie heeft zichzelf strenge regels opgelegd wat betreft het gebruik van bodemas. Aanvankelijk stond Rijkswaterstaat afwijzend tegenover het gebruik van bodemas bij de Sloeweg, maar inmiddels lijkt die houding een stuk positiever te zijn. Van der Maas verwacht daarover voor de zomer duidelijkheid te krijgen.

Risico

Van der Maas benadrukt dat er risico's kleven aan het gebruik van bodemas. "Als je geen risico's wilt nemen, dan moet je geen bodemas gebruiken. Maar volgens mij zijn de risico's te overzien. Maar als bodemas wel voor schadelijke effecten zorgt in bijvoorbeeld het grondwater, dan draait de provincie op voor de kosten. En als de weg later aangepast moet worden, dan draaien wij op voor de saneringskosten." Het is de bedoeling dat Provinciale Staten in juli besluiten hoe het kruispunt van de Sloeweg met de Bernhardweg en de Westerscheldetunnel eruit gaat zien.