Bouw nieuwe sluis Vlaams-Nederlands onderonsje

Overzicht maquette nieuwe sluis tijdens Open Havendag Terneuzen
Overzicht maquette nieuwe sluis tijdens Open Havendag Terneuzen © OZ

Selectie

TERNEUZEN - Het project is zo groot en er is zoveel verschillende technische expertise nodig dat één aannemer alleen het niet kan behappen. Zoals ook bij de bouw van de Westerscheldetunnel hebben aannemers daarom combinaties gevormd, in dit geval steeds combinaties over de Nederlands-Vlaamse grens heen. Deze week zijn de eerste gezamenlijke besprekingen geweest, onder leiding van het Project Nieuwe Sluis. Het gaat nu om een eerste selectie van alleen die bedrijven die groot genoeg zijn en ook voldoende ervaring hebben.

Gunning

In november wordt een keuze gemaakt en blijven er drie combinaties over die verder gaan voor de laatste selectieronde. Het Project Nieuwe Sluis (onder leiding van de Vlaamse-Nederlandse Scheldecommissie) heeft wel in grote lijnen eisen gesteld (zie op bovenstaande foto van de maquette de onderste sluis) maar de aannemers moeten zelf met een ontwerp komen en technische oplossingen aandragen. In mei 2017 moeten deze drie klaar zijn met hun werk. Pas in september 2017 vindt de definitieve gunning plaats.

Europees

Omgevingsmanager Harm Verbeek van het Project Nieuwe Sluis  deed vanmorgen geen mededelingen over hoeveel aannemerscombinaties in totaal belangstelling hebben getoond voor dit project, dat qua kosten nog een stuk groter is dan de Westerscheldetunnel en voor minstens vier jaar werk oplevert. Het zijn er in elk geval voldoende er om in de loop van dit jaar de drie beste uit te selecteren. Evenmin kan hij zeggen waarom geen aannemers uit andere Europese landen meedingen. Bij de bouw van de Westerscheldetunnel bijvoorbeeld was het een Duits-Nederlands-Vlaamse combinatie die de opdracht kreeg.
Nieuwe sluisdeur in Panamakanaal
Nieuwe sluisdeur in Panamakanaal © OZ
Panama
De nieuwe sluis bij Terneuzen, die in 2021 gereed kan zijn, heeft qua scheepsgrootte dezelfde capaciteit als de nieuwe sluis in het onlangs verbrede Panama-kanaal. De aannemers in Panama vormden een combinatie onder leiding van de Spaanse bouwgigant Sacyr Vallehermoso. Die heeft kennelijk geen belangstelling voor de Terneuzense sluis. Maar in die combinatie deden bijvoorbeeld wel de Vlaamse baggeraar Jan de Nul mee en het Nederlandse ingenieursbedrijf Iv-groep uit Papendrecht. De Iv-Groep ontwierp daar de mega-sluisdeuren (foto).