Hakende Joep (17) in nieuwe campagne SIRE

Joep van Damme uit Arnemuiden is één van de gezichten van de nieuwe campagne van SIRE, waarin 17-jarigen kijken naar de toekomst van Nederland. Joep is bekend van het boek JOEP, dat hij in september presenteerde, dat gaat over zijn hobby haken.

Joep is één van de nieuwe gezichten van de campagne van SIRE. (foto: Omroep Zeeland)

Meer dan de helft van de Nederlanders (64 procent) zien de toekomst van ons land somber in, stelt SIRE. Onder jongeren is er volgens de stichting wel nog positiviteit en daarom laten ze hen aan het woord. Joep is één van die positieve jongeren en dit is zijn boodschap:

Luister naar de toekomst - Joep heeft wat te zeggen over moeilijk doen

Zijn boodschap is vooral dat we het met zijn allen wat positiever in moeten zien en niet te somber moeten woerden. "Doe gewoon een beetje chill, die gewoon relaxed, maak je niet druk, blijf positief, want dat is veel leuker", zegt Joep in de campagne.

De makers van de campagne kwamen bij Joep doordat hij onlangs in de media was verschenen met een positieve boodschap. Bij Joep ging het om een boek wat hij heeft gemaakt over haken. Dus vroegen de makers van de campagne hem om zijn positieve boodschap ook te delen in deze campagne.

Lees ook:

Zelf werd hij lang in het duister gehouden over de insteek van de campagne. "We kregen de vraag of we mee wilden werken, maar we mochten niet weten waaraan", vertelt hij in het radioprogramma Zeeland wordt wakker. "We kregen een vragenlijst die we moesten invullen met vragen als: als Nederland een persoon zou zijn, wat voor advies zou jij die persoon dan geven?"

ITEM Joep van Damme zegt chill

Joep was vandaag met de stichting en de andere gezichten van de campagne in het Tropenmuseum in Amsterdam om de nieuwe actie te lanceren. Onder meer Koning Willem-Alexander was daar bij aanwezig.

SIRE bestaat dit jaar vijftig jaar en is bekend doordat ze vaak spraakmakende thema's aankaarten. Zo zijn de reclames van 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt' en 'Wie is toch die man die op zondag het vlees snijdt' van de stichting.

Dit is de hele commercial waarin ook Joep voorkomt:

Luister naar de toekomst

Een dag eerder, afgelopen zondag, werd bovendien bekend dat Joep in De Jonge 100 staat, dat is een lijst van de honderd meest veelbelovende en inspirerende jongeren tot en met 25 in Nederland, van de site ondertussen.nl. In de categorie Creators heeft Joep de eerste plaats behaald.

"Joep begon op zijn dertiende al zijn bedrijf. Hij haakt en breit daarvoor 600 mutsen en sjaals per jaar op aanvraag. Al lachen veel mensen hem daarom uit, omdat ze het voor vrouwen en bejaarden vinden. Totdat hij ze vertelt hoeveel hij ermee verdient", staat in zijn profiel op ondertussen.nl.

Meer over dit onderwerp:
Arnemuiden Campagne haken Joep SIRE
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws