Column: Krijgt Zeeland een eigen Prins Clausplein?

Column: Krijgt Zeeland een eigen Prins Clausplein?
Column: Krijgt Zeeland een eigen Prins Clausplein? © Omroep Zeeland
Politiek verslaggever Ferdinand Koppejan
Politiek verslaggever Ferdinand Koppejan © Omroep Zeeland
MIDDELBURG - Stel dat...
Stel dat ik het provinciebestuur ben en dat ik moet bepalen hoe het kruispunt van de Sloeweg met de Westerscheldetunnelweg eruit moet gaan zien, wat zou ik dan besluiten? Ik schat in dat er nog twee opties over zijn: het meest luxe kruispunt met drie viaducten of een iets minder luxe variant met een viaduct, een rotonde en een doorgaande weg.

Droomscenario
In een wereld met onbeperkte mogelijkheden zou ik kiezen voor de allermooiste oplossing. Zeeland zou met drie viaducten zijn eigen Prins Clausplein krijgen, het bekende verkeersplein bij Den Haag. Het Zeeuwse platteland zou een kruispunt krijgen waar ze in de Randstad nog een puntje aan kunnen zuigen.

Veilig, snel en aantrekkelijk
Het bedrijfsleven wil drie viaducten. Zeeuwse gemeenten hebben brieven geschreven dat ze het kruispunt in de meest luxe uitvoering willen hebben. En als het verkeer in de verschillende richtingen elkaar niet kruist, is dat het beste voor de veiligheid en de doorstroming van het verkeer. Dat maakt het aantrekkelijk voor bedrijven om zich in Zeeland te vestigen.

18 miljoen euro
Alleen... de drie viaducten kosten rond de 18 miljoen euro. En de provincie moet waarschijnlijk de komende jaren steeds 700.000 euro per maand betalen om Thermphos veilig te houden. En er zijn nog meer riscico's: Waterdunen, Perkpolder, Delta en noem ze allemaal maar op.

Minder luxe
Bovendien heeft de provincie maar 14 miljoen euro apart kunnen zetten voor het kruispunt. Precies genoeg geld om de iets minder luxe variant te bouwen. Nog steeds een imposant kruispunt, maar dan met een viaduct en een rotonde.

Ford of Mercedes?
Onderzoek heeft uitgewezen dat ook zo'n kruispunt garant staat voor een goede doorstroming en meer dan voldoet aan de veiligheidseisen. Het is als het kopen van een auto waarmee ik vlot en veilig van Goes naar Gent moet kunnen rijden. Het liefste doe ik dat in een Mercedes, maar met een goeie Ford lukt het ook prima. De Ford kan ik betalen, maar voor de Mercedes moet ik extra gaan werken.

Tol of wegenbelasting omhoog?
Voor de provincie is extra werken geen optie. En minister Kamp van Economische Zaken om een bijdrage vragen is misschien ook geen goed idee. Bij andere Zeeuwse problemen is die man ook al geen toonbeeld van gulheid. De provincie kan maar twee dingen doen om extra geld binnen te halen. De wegenbelasting verhogen of besluiten tot hogere tunneltarieven.

Het zuur zal rijkelijk stromen
En dan is zo'n Zeeuws Prins Clausplein opeens een stuk minder interessant. Want Zeeuwen mogen dan trots zijn, zuinig zijn ze ook. Als ze dan extra moeten gaan betalen, dan gaat het zuur rijkelijk stromen in de reacties op Facebook en Twitter. Journalisten gaan weer roeren in het Sloeweg-debacle waar volgens hen de burger dan alsnog voor opdraait. Bij verkiezingen is het ook geen lekker verhaal om te vertellen.

Toch maar de Ford
Misschien zou ik dan toch maar voor de Ford kiezen. Of in het geval van het kruispunt voor de optie met een viaduct en een rotonde. Met pijn in het hart, want die Mercedes was toch wel lekker geweest. Maar ja, er zijn meer kosten, mijn hypotheek moet ook worden betaald.

Goed mee wegkomen
Als ik het provinciebestuur was, zou ik ook nog wel een manier weten om er goed mee weg te komen. Want uiteindelijk nemen Provinciale Staten het echte besluit. Ik zou ze allebei de scenario's voorleggen en ze adviseren om te kiezen voor de optie met een viaduct en een rotonde.

Kiezen
En als ze dan toch het Zeeuwse Prins Clausplein kiezen en de tunneltarieven of de wegenbelasting omhoog moet, dan zijn zij daarvoor verantwoordelijk. Bovendien hebben ze dan ook nog wat te kiezen en daar zijn ze voor. En als het kruispunt klaar is, rij ik er - nog even fantaserend dat ik het provinciebestuur ben - straks gewoon met mijn eigen Mercedes overheen.

Ferdinand Koppejan