Boze Zeeuwen steunen protestactie tegen NS

Boze Zeeuwen steunen protestactie tegen NS
Boze Zeeuwen steunen protestactie tegen NS © Omroep Zeeland

Anoniem

OOST-SOUBURG - De initiatiefnemer achter de Facebook-actie wil liever niet met naam en toenaam genoemd worden. "Het enige wat mensen hoeven te weten is dat ik een Zeeuw ben en dat ik het niet eens ben met de nieuwe dienstregeling van de NS", aldus de anonieme actievoerder.

Geen directe verbinding

In de nieuwe dienstregeling is er geen directe verbinding meer vanuit Zeeland naar Schiphol, de reistijd vanuit Zeeland naar Amsterdam is langer geworden en Zeeuwse scholen moeten noodgedwongen de schooltijden aanpassen. Toch is niet alles negatief, de reizigers van en naar Brabant hoeven tien minuten korter in de trein te zitten, doordat de aansluiting met de trein richting Breda en Tilburg is verbeterd.

Kiezen

Voor scholen in heel Zeeland zorgt de nieuwe dienstregeling van de NS voor problemen. Niet alleen omdat er leerlingen met de trein reizen, ook de busdienstregeling wordt aangepast aan de treintijden. Sommige scholen voelen zich daarom genoodzaakt om de lestijden aan te passen. Anders moeten de leerlingen soms kiezen tussen bijna een uur te vroeg of net te laat in de les te komen.

Gek

Vooral in regio's als Schouwen-Duiveland, Tholen en Zeeuws-Vlaanderen is dat gek: er rijden geen treinen, maar toch zorgt de nieuwe dienstregeling van de NS ook daar voor dezelfde problemen. Dat komt doordat ook daar de buslijnen worden aangepast aan de treintijden.

Provincie onaangenaam verrast

Niet alleen de Zeeuwen zelf zijn boos op de NS over de aanpassingen, ook de provincie baalt van de veranderingen. Gedeputeerde Harry van der Maas zei 'onaangenaam verrast' te zijn door het nieuws.

'Telkens weer de dupe'

Zeeland is de afgelopen jaren bij elke nieuwe dienstregeling weer de dupe, vindt hij. Vergeleken met 2011 is de gemiddelde reistijd tussen Vlissingen en Amsterdam met bijna een half uur toegenomen. De provincie Zeeland wil nu met de NS in gesprek over de veranderingen.