Provincie accepteert gebakken peren NS niet

Provincie accepteert gebakken peren NS niet
Provincie accepteert gebakken peren NS niet © OZ
© Omroep Zeeland

Niet meer alle stations?

MIDDELBURG - Meerdere partijen riepen de gedeputeerde op om in actie te komen voor een betere dienstregeling. "We komen nu letterlijk aan het eind van de spoorwegen te zitten", constateerde VVD-Statenlid Kees Bierens. Commissielid Willemien Treurniet van de ChristenUnie stelde dat er keuzes gemaakt moeten worden op het spoor: "De nieuwe dienstregeling is een gevolg van de wens dat de treinen op elk Zeeuws station stoppen. Misschien moet dat anders."

Zeer kwalijk

Van der Maas stelde vast dat treinen in 1975 bijna een halfuur sneller van Middelburg naar Den Haag reden dan straks in de nieuwe dienstregeling. "De NS heeft hier 2,5 jaar aan gewerkt. Heel Nederland gaat erop vooruit. Maar Zeeland gaat erop achteruit. Dat vind ik zeer kwalijk. Wij zitten met de gebakken peren."
ITEM dienstregeling NS

Staatssecretaris

En dat terwijl de provincie al langere tijd met de NS in gesprek is over een intercityverbinding met de Randstad. Ook heeft Van der Maas de lange reistijden vanuit Zeeland besproken met staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. "Die zei toen dat ik eerst moest overleggen met de NS en als dat onbevredigend zou verlopen dat ik bij haar kon terugkomen. Dat moment is nu bijna aangebroken." Van der Maas denkt niet dat hij de dienstregeling voor 2017 nog kan laten aanpassen. "Maar in 2018 moet het echt anders!"
Onbestaanbaar
Deze week ontdekte Van der Maas dat in de nieuwe dienstregeling de eerste trein in Vlissingen pas om 7.39 uur arriveert. "Dat is onbestaanbaar voor een stad als Vlissingen, waar ook mensen eerder aan hun werk moeten beginnen."

Vijf minuten tijdwinst

Over het aantal stations in Zeeland zei Van der Maas: "Een klein station wil je openhouden voor de leefbaarheid van een dorp. Maar sluit je een station, dan win je vijf minuten reistijd. Het aantal reizigers in Rilland daalt sterk en is het kleinste station. Wil je de dienstregeling anders krijgen, dan zijn er ingrijpende keuzes nodig."
© Omroep Zeeland
Nog geen stations sluiten
Vooralsnog wil Van der Maas geen stations sluiten. Wel is het een optie om bij de NS te pleiten voor een snelle intercity per uur die alleen in de steden stopt en een stoptrein die elk station aandoet. "Maar dat is behoorlijk ingrijpend voor de leefbaarheid in de kernen."
Twee maten
De SP verweet Van der Maas met twee maten te meten. Statenlid Ronald Viergever: "Als landelijk word vastgesteld dat Zeeland ondergeschikt is vanwege het aantal reizigers, staat de provincie op haar achterste benen. Maar bij het eigen openbaar vervoer in Zeeland maakt de provincie dezelfde afwegingen."
Naar Zeeland
Die kritiek wierp Van der Maas verre van zich: "Wij moeten het openbaar vervoer voor Zeeland financieel sluitend krijgen. De NS moet dat doen voor heel Nederland. En er zijn genoeg rendabele lijnen in de Randstad en daarvan mag best iets naar Zeeland vloeien."