Terneuzen beantwoordt e-mails het slechtst van Nederland

Stadhuis van Terneuzen
Stadhuis van Terneuzen © OZ

Vier maanden

TERNEUZEN - Na vier maanden wachten was er nog steeds geen antwoord uit het stadhuis van Terneuzen en ook niet na een herhaald verzoek van Wijverdienenbeter. Aan alle gemeenten was per e-mail of via de website dezelfde vraag gesteld over het kappen van een boom. De gedragslijn voor gemeenten is dat binnen twee werkdagen op een dergelijke vraag antwoord moet worden gegeven.

Binnen twee dagen

Negen van de dertien Zeeuwse gemeenten deden dat inderdaad binnen twee dagen. De website Wijverdienenbeter is een initiatief van de particulier Peter van de Wijngaart, die vaker overheidsinstanties kritisch onderzoekt.

Betreuren

"Dit is gewoon niet goed gegaan, dat hadden we anders moeten doen", zei vanmorgen een woordvoerder van de gemeente Terneuzen in een reactie, "we betreuren het en we laten een onderzoek doen naar waarom het met deze e-mail fout is gegaan." Maar, zei de woordvoerder erbij, Terneuzen heeft zelf ook een onderzoek laten doen naar de bereikbaarheid van de gemeente en dat gaf een beter resultaat.

Keuze

Volgens Wijverdienenbeter is het een keuze van gemeenten om niet meer per gewone e-mail bereikbaar te zijn voor hun burgers. Het gebeurt steeds vaker: inmiddels hebben 76 van de 390 gemeenten alleen nog maar een contactformulier op de site en geen e-mailadres, dertien meer dan vorig jaar. Als je een vraag wil stellen ben je vaak verplicht om gebruik te maken van een formulier op de website en je moet eerst veel persoonlijke gegevens invullen, zoals het Burgerservicenummer (BSN).

Overzicht

Middelburg, Kapelle en Vlissingen reageren wel, maar traag. In die gemeenten moet je enkele weken wachten. In onderstaand overzicht staat de reactietijd per gemeente. Ook is te zien of de gemeente overbodige vragen stelt en of er naar het Burgerservicenummer wordt gevraagd.

Overzicht Zeeuwse gemeenten