Personeel: het is nog steeds mis bij Bax-shop


Boekje open
GOES - In september kwam naar buiten dat er bij het Goese bedrijf sprake zou zijn van intimidatie, machtsmisbruik en mismanagement. Oud-medewerkers deden een boekje open over hoe het er bij de muziekwinkel achter de schermen aan toe gaat. Maar, ook mensen die er nu nog werken vertelden aan Omroep Zeeland hun verhaal.
Onder druk
Door een enorm personeelsverloop is de werkdruk hoog, terwijl overuren op het kantoor niet worden uitbetaald. Daarnaast zouden medewerkers onder druk worden gezet en bij het kleinste foutje al worden afgeblaft. In het magazijn zouden arbo-regels zijn overtreden en wordt personeel door camera's gecontroleerd.

Reacties
De redactie kreeg tientallen reacties, van zowel verontwaardigde klanten als personeel. Alle reacties hadden min of meer dezelfde strekking: 'wat fijn dat het eindelijk naar buiten komt', want geruchten deden al langer de ronde. De directie ontkende en sprak alleen via een advocaat met Omroep Zeeland.
De redactie kreeg tientallen reacties, van zowel verontwaardigde klanten als personeel. Alle reacties hadden min of meer dezelfde strekking: 'wat fijn dat het eindelijk naar buiten komt', want geruchten deden al langer de ronde. De directie ontkende en sprak alleen via een advocaat met Omroep Zeeland.
Op de werkvloer

Angst
Het personeel waarschuwt elkaar voor te veel optimisme. "We hadden eigenlijk gelijk allemaal een gevoel dat de kans erg klein is dat er iets zal veranderen", vertelt de medewerker. Een paar dagen na de eerste publicaties stuurt directeur Jochanan Bax een mail naar zijn medewerkers. Daarin erkent hij dat er fouten zijn gemaakt en het personeel wordt uitnodigt om langs te komen als er problemen zijn.
Het personeel waarschuwt elkaar voor te veel optimisme. "We hadden eigenlijk gelijk allemaal een gevoel dat de kans erg klein is dat er iets zal veranderen", vertelt de medewerker. Een paar dagen na de eerste publicaties stuurt directeur Jochanan Bax een mail naar zijn medewerkers. Daarin erkent hij dat er fouten zijn gemaakt en het personeel wordt uitnodigt om langs te komen als er problemen zijn.

Toneelstuk
De mail van de directeur wordt door de medewerkers niet serieus genomen. "Er werd nogal lacherig over gedaan", vertelt de medewerker. "Niemand gelooft dat de directeur openstaat voor verandering. Zijn mail is onderdeel van een groot toneelstuk." De directeur verstuurde de mail namelijk pas nadat Omroep Zeeland een intern document publiceerde. Daaruit blijkt dat een groot deel van de ruim 400 medewerkers al meerdere keren heeft geklaagd bij de directie. Tot dan toe houdt Jochanan Bax vol dat de berichtgeving van Omroep Zeeland niet klopt.
De mail van de directeur wordt door de medewerkers niet serieus genomen. "Er werd nogal lacherig over gedaan", vertelt de medewerker. "Niemand gelooft dat de directeur openstaat voor verandering. Zijn mail is onderdeel van een groot toneelstuk." De directeur verstuurde de mail namelijk pas nadat Omroep Zeeland een intern document publiceerde. Daaruit blijkt dat een groot deel van de ruim 400 medewerkers al meerdere keren heeft geklaagd bij de directie. Tot dan toe houdt Jochanan Bax vol dat de berichtgeving van Omroep Zeeland niet klopt.
Opstaan
Werknemers denken dat er alleen iets kan veranderen bij het bedrijf als iedereen durft op te staan. "Maar dat doen ze niet", vertelt een andere werknemer. "Ook toen een groep magazijnmedewerkers in augustus het werk neerlegde was het idee om samen te gaan voor verandering. Maar, nu kiest iedereen voor zichzelf. Bang om zijn of haar baan te verliezen."
Werknemers denken dat er alleen iets kan veranderen bij het bedrijf als iedereen durft op te staan. "Maar dat doen ze niet", vertelt een andere werknemer. "Ook toen een groep magazijnmedewerkers in augustus het werk neerlegde was het idee om samen te gaan voor verandering. Maar, nu kiest iedereen voor zichzelf. Bang om zijn of haar baan te verliezen."

Wederhoor
Omroep Zeeland heeft meerdere malen geprobeerd om in gesprek te gaan met de directie van Bax-shop over de beschuldigingen en geconstateerde feiten. Dat heeft voor de eerste publicaties in september geleid tot twee lange gesprekken met directeur Jochanan Bax. Voor het citeren uit die gesprekken heeft Bax geen toestemming gegeven. Daarom heeft Omroep Zeeland het tot nu toe moeten doen met een ontkennende verklaring via de advocaat van het bedrijf. Die ontkenning is later ontkracht door een interne mail van de directeur aan zijn personeel. Daaruit blijkt dat er wel degelijk dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan bij Bax-shop. Ondanks herhaaldelijk verzoek, wil Bax niet meer met Omroep Zeeland praten over deze kwestie. De directeur vindt dat de berichtgeving niet alle kanten van het verhaal belicht.
Omroep Zeeland heeft meerdere malen geprobeerd om in gesprek te gaan met de directie van Bax-shop over de beschuldigingen en geconstateerde feiten. Dat heeft voor de eerste publicaties in september geleid tot twee lange gesprekken met directeur Jochanan Bax. Voor het citeren uit die gesprekken heeft Bax geen toestemming gegeven. Daarom heeft Omroep Zeeland het tot nu toe moeten doen met een ontkennende verklaring via de advocaat van het bedrijf. Die ontkenning is later ontkracht door een interne mail van de directeur aan zijn personeel. Daaruit blijkt dat er wel degelijk dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan bij Bax-shop. Ondanks herhaaldelijk verzoek, wil Bax niet meer met Omroep Zeeland praten over deze kwestie. De directeur vindt dat de berichtgeving niet alle kanten van het verhaal belicht.