COLUMN: Wordt het Sloeweg-knooppunt een Jan Raas Plein?

COLUMN: Wordt het Sloeweg-knooppunt een Jan Raas Plein?
COLUMN: Wordt het Sloeweg-knooppunt een Jan Raas Plein? © OZ
Jan Raas
Jan Raas © Wikimedia Commons
Foto: Verhoeff, Bert / Anefo
Knoop doorhakken
De Zeeuwse politiek is diep verdeeld, maar moet vrijdag de knoop doorhakken. Politiek verslaggever Ferdinand Koppejan biedt de helpende hand.
Den Haag heeft zijn Prins Clausplein. Rotterdam heeft zijn Kleinpolderplein. En straks krijgt ’s-Heerenhoek misschien wel zijn eigen Jan Raas Plein. Want als het kruispunt van de Sloeweg drie viaducten krijgt, kan dat knooppunt natuurlijk alleen maar naar Jan Raas vernoemd worden, de wereldberoemde wielrenner die in het dorp woont.
Stel dat de Zeeuwse politiek vrijdag 20,1 miljoen euro uittrekt voor een knooppunt met drie viaducten….Dan heeft de armste provincie van het land, met ook nog eens het kleinste aantal inwoners, misschien wel het meest luxueuze knooppunt van alle provinciale wegen in Nederland. Uitgerekend de provincie die in Den Haag al maanden lang bedelt om miljoenen voor de Zeeuwse economie.
20,1 miljoen euro….een gigantisch bedrag om ervoor te zorgen dat het verkeer in alle richtingen zonder vertraging kan doorrijden. Zeker als je bedenkt dat files bij het kruispunt nu al een zeldzaamheid zijn. En dan staan er nu nog stoplichten…
Toch willen alle instellingen die er iets toe doen drie viaducten. De directie van de Westerscheldetunnel wil dan zelfs vijf miljoen euro meebetalen. De tunneldirectie ziet graag dat de tolbetalers over een zo luxe mogelijke weg rijden. Dat is op zich nog te begrijpen.
Maar om nou een paar miljoen euro te bieden om je zin te krijgen... Want de Westerscheldetunnel wil niet meebetalen als de drie viaducten er niet komen. Zouden ze dat wel doen, dan hield de provincie weer eens geld over dat in andere Zeeuwse wegen gestoken kan worden. En er zijn nog heel wat wegen die aangepakt moeten worden, al was het alleen al voor de veiligheid.
En het kan ook zonder problemen een paar miljoen goedkoper. Als de provincie twee viaducten bouwt en een rotonde aanlegt, dan kost dat ‘maar’ 15,9 miljoen euro. Het enige nadeel, blijkt uit onderzoek, is dat het verkeer tussen Middelburg en Gent er dan zeven seconden langer over doet. Een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven…en verder rijden maar.
Toch heeft dat luxe kruispunt nog een belangrijk voordeel bovenop de tijdwinst van zeven seconden voor reizigers tussen Middelburg en Gent. Zeeland is in een klap verlost van het imago 'zuinig en bescheiden'. Iets dat met geen enkele reclamecampagne zou lukken, hoeveel miljoen je er ook tegenaan gooit.
En er is nog een argument vóór de drie viaducten, een mogelijkheid die door politici steeds ‘de ster’ wordt genoemd. Sterren zie je in deze kersttijd overal: Voor het raam, in de kerstboom en in winkelstraten. Als je het zo bekijkt, is de tijd rijper dan ooit om te kiezen voor een ster met drie viaducten.
Zeven seconden verschil. Een gaatje dat Jan Raas in zijn beste dagen met twee vingers in zijn neus zou dichtfietsen. En die 4,2 miljoen euro extra...dat is inderdaad 600.000 euro per seconde tijdwinst. Maar wees eerlijk....als de politiek voor een goedkopere variant kiest, dan kun je die met goed fatsoen niet naar Jan Raas vernoemen.
Ferdinand Koppejan
Politiek verslaggever Ferdinand Koppejan
Politiek verslaggever Ferdinand Koppejan © Omroep Zeeland
ITEM JAN RAAS PLEIN