Succesvolle proef met snelheidscampagnes krijgt vervolg
MIDDELBURG - — Harry van der Maas (@HarryvdMaas)
">
Vervolg
Gedeputeerde Harry van der Maas presenteerde vrijdag in Middelburg de resultaten van het project 'Bedankt dat je langzamer rijdt!' bij een afsluitende bijeenkomst aan betrokkenen. "Overall gezien kunnen we zeggen dat de campagne succesvol is en zeker een vervolg dient te krijgen", aldus Van der Maas. Eerder werden de vijf proeflocaties al los geëvalueerd.
Methodes uitgeprobeerd
Op die vijf locaties werden meerdere methoden uitgeprobeerd om weggebruikers langzamer te laten rijden, waaronder borden, vlaggen, spandoeken, stickers en tekeningen op de weg. Het gaat om de Oude Vaart en de Margarethaweg in Terneuzen, de Molendijk in 's-Heerenhoek, Magrette bij Axel en de kruising van de Hoofdstraat met de Kolaardsweg in Ovezande .
Snelheid gedaald
De doelstelling van het project was om na de interventies de gemiddelde snelheid op die vijf locaties met 5 kilometer per uur te verlagen ten opzichte van de nulmeting. En het aantal snelheidsovertredingen met meer dan 10 kilometer per uur boven de snelheidslimiet moest na de interventies met ten minste 10 procent zijn gedaald.
Verslechtering
Deze doelstellingen werden op de meeste plekken niet gehaald. Alleen bij de Molendijk in 's-Heerenhoek werden die doelstellingen ruimschoots behaald. Bij de andere locaties vielen de resultaten tegen. En de resultaten buiten de bebouwde kom van Magrette bij Axel vallen op, omdat die juist net een verslechtering laten zien.
Gemiddelde juist omhoog
Vóór de campagne lag de gemiddelde snelheid buiten de bebouwde kom op 63 kilometer per uur, maar na de interventie ding dat gemiddelde juist omhoog naar 68 kilometer per uur. Ook het aantal snelheidsovertredingen nam toe, van 22 naar 31 procent. Binnen de bebouwde kom werden wel betere resultaten behaald. Wat dit verschil veroorzaakt is niet duidelijk.
Deze doelstellingen werden op de meeste plekken niet gehaald. Alleen bij de Molendijk in 's-Heerenhoek werden die doelstellingen ruimschoots behaald. Bij de andere locaties vielen de resultaten tegen. En de resultaten buiten de bebouwde kom van Magrette bij Axel vallen op, omdat die juist net een verslechtering laten zien.
Gemiddelde juist omhoog
Vóór de campagne lag de gemiddelde snelheid buiten de bebouwde kom op 63 kilometer per uur, maar na de interventie ding dat gemiddelde juist omhoog naar 68 kilometer per uur. Ook het aantal snelheidsovertredingen nam toe, van 22 naar 31 procent. Binnen de bebouwde kom werden wel betere resultaten behaald. Wat dit verschil veroorzaakt is niet duidelijk.
Lees ook: Evaluatie snelheidscampagne 'Bedankt dat je langzamer rijdt!' (pdf)
Aanbevelingen
Aan de hand van het proefproject zijn nu aanbevelingen opgesteld om te bepalen of en zo ja welke maatregelen genomen kunnen worden in een bepaalde buurt. Of er dan ook daadwerkelijk campagnes op straat worden gevoerd, is afhankelijk van de vraag daarnaar bij wegbeheerders en bewoners.
Lees ook: Handleiding 'Bedankt dat je langzamer rijdt!' (pdf)
'Uniek'
De proef is een samenwerking tussen de wegbeheerders gemeente Borsele, gemeente Terneuzen en waterschap Scheldestromen, het ROVZ, de Politie, Veilig Verkeer Nederland en bewoners. De provincie noemt deze samenwerking tussen wegbeheerders en inwoners bijzonder. "Die mix van campagne-onderdelen maakt 'Bedankt dat je langzamer rijdt' uniek", schrijft de provincie.
De proef is een samenwerking tussen de wegbeheerders gemeente Borsele, gemeente Terneuzen en waterschap Scheldestromen, het ROVZ, de Politie, Veilig Verkeer Nederland en bewoners. De provincie noemt deze samenwerking tussen wegbeheerders en inwoners bijzonder. "Die mix van campagne-onderdelen maakt 'Bedankt dat je langzamer rijdt' uniek", schrijft de provincie.
Kans op een ongeluk
Het onderwerp snelheid blijft ook in 2017 een speerpunt van het ROVZ. Een paar kilometer te hard rijden, lijkt onschuldig maar het verhoogt de kans op een ongeluk met letsel of dodelijk afloop aanzienlijk, stelt de verkeersorganisatie.
Het onderwerp snelheid blijft ook in 2017 een speerpunt van het ROVZ. Een paar kilometer te hard rijden, lijkt onschuldig maar het verhoogt de kans op een ongeluk met letsel of dodelijk afloop aanzienlijk, stelt de verkeersorganisatie.