Geen Lidl in Heinkenszand; wethouder voelt zich geschoffeerd

© OZ

Overeenkomst

HEINKENSZAND - In 2014 sloten de gemeente en het supermarktconcern nog een overeenkomst voor de komst van de prijsvechter naar Heinkenszand. De winkel moest aan de Stenevate komen, op de plaats van het voormalige politiebureau, naast de bestaande supermarkt, van de keten EMTÉ.

'Verbijsterd'

Wethouder Ad Schenk zegt in een reactie verbijsterd te zijn dat de keten zich terugtrekt uit de onderhandelingen. "Dit nieuws breng ik met tranen in de ogen", aldus Schenk. Hij neemt het de Lidl kwalijk dat het bedrijf plotseling teruggrijpt op een bod van vijf jaar geleden, dat volgens Schenk ver onder de daadwerkelijke realisatiekosten ligt. 
ITEM Geen Lidl Heinkenszand

'Vergevorderd stadium'

De wethouder voelt zich door de supermarktketen geschoffeerd. "We waren met Lidl in een vergevorderd stadium van de onderhandelingen en we waren er bijna uit", legt Schenk uit. "We waren op het punt van tekenen en klaar en toen kwam de Lidl ineens met een bod wat tonnen en tonnen lager is, alsof de afgelopen jarenlange onderhandelingen niet hebben plaatsgevonden."

— Heinkenszand.info (@hkz_info)
">
Investeringen
Daaruit maakt Schenk op dat Lidl niet meer geïnteresseerd in een locatie in Heinkenszand. "Hiermee komt er een einde aan de onderhandelingen met Lidl", zegt Schenk. "Dit biedt andere initiatiefnemers de mogelijkheid om met ons in gesprek te gaan over de realisatie van een supermarkt op die locatie."

'Onbetaalbaar'

Uit een schriftelijke reactie van de supermarktketen Lidl komt een ander beeld naar voren. Volgens het bedrijf werd het simpelweg te duur. "Lidl wil heel graag een winkel in Heinkenszand openen, schrijft de keten. "We zijn dan ook erg teleurgesteld over deze uitkomst. Echter zijn de kosten inmiddels zo hoog opgelopen dat het voor ons onbetaalbaar is geworden om ons op dit moment hier te vestigen. Dat neemt niet weg dat wij alsnog graag in gesprek willen blijven met de gemeente."
Locatie
Toen het er nog alle schijn van had dat de Lidl er zou komen, was niet iedereen te spreken over de beoogde locatie voor de prijsvechter. Ondernemers in het dorp vonden het bedrijventerrein een betere plek. Maar volgens de gemeente blijkt uit onderzoek dat een tweede supermarkt alleen succesvol wordt, als die in de buurt van de andere supermarkt komt te zitten. En dat geldt dus ook voor een eventuele andere winkelketen.