Hopen zand vormen eerste aanzet voor kruispunt Sloeweg

Luchtfoto van het kruispunt in de Sloeweg
Luchtfoto van het kruispunt in de Sloeweg © Provincie Zeeland
NIEUWDORP - Foto: Provincie Zeeland

Planning

De provincie Zeeland en aannemer Tractaatweg BV hebben hun overeenkomst nu formeel ondertekend. De planning is dat het verkeer in 2019 gebruik kan maken van het knooppunt.
Grote hopen zand 
De aannemer maakt nu met een graafmachine grote hopen zand in de buurt van het nieuwe kruispunt, om te kijken hoe stevig de grond daar is en hoeveel die gaat inklinken. Volgens de provincie ondervindt het verkeer geen hinder van de werkzaamheden.

Moeizaam

De totstandkoming van de plannen voor het kruispunt was moeizaam. De verbreding van de Sloeweg kostte tientallen miljoenen meer dan oorspronkelijk was begroot. Het leidde tot het aftreden van verantwoordelijk gedeputeerde Kees van Beveren.

Miljoenenstrop

Na die miljoenenstrop werd er in de provinciale politiek flink gebakkeleid over wat voor kruispunt er nu precies moest komen op die plek. Het gaat om het kruispunt waar de Sloeweg, de Bernhardweg en de Westerscheldetunnelweg bij elkaar komen.
Viaducten Sloeweg
Viaducten Sloeweg © Omroep Zeeland

Kritiek

Toen uiteindelijk toch de keuze was gevallen op de duurste variant, met drie viaducten, kwam er kritiek op dat ontwerp. Het verkeer moest op twee punten links uitvoegen en dat voldoet niet aan de kwaliteitseisen van Rijkswaterstaat, die de weg als die af is moet gaan beheren.

Akkoord

Uiteindelijk hebben de provincie en Rijkswaterstaat een akkoord bereikt over aanpassingen om die problemen te verhelpen. Dat moet 400.000 euro gaan kosten. Dat geld wordt betaald uit een het ingecalculeerde extra budget voor onverwachte uitgaven. Het totaalbedrag gaat daardoor vooralsnog niet omhoog. Voor de aanleg van het kruispunt is nu 20,1 miljoen uitgetrokken. 

​Lees ook: 
​- ​Rijkswaterstaat akkoord met aanpassingen knooppunt Sloeweg
​- ​Onrust over onderzoek knooppunt Sloeweg
​- ​Tunnel en bedrijfsleven blij met knooppunt