Dit is hem dan: de nieuwe t-tag

De huidige t-tags voor gebruikers van de Westerscheldetunnel zijn na bijna vijftien jaar aan vervanging toe. Dat betekent dat de tunnel meer dan 80.000 kastjes moet omwisselen. Nieuwe abonnees zijn de eersten die de nieuwe variant krijgen en dus met een nieuwe t-tag tol gaan betalen.

De nieuwe t-tag (in het zwart) en de oude t-tag naast elkaar. (foto: Omroep Zeeland)

Grote omwisseltruc

De belangrijkste vernieuwing in de t-tag is dat de accu vijf jaar meegaat en er dus geen blokbatterij meer in moet. Verder werkt hij net als de huidige t-tag via infrarood. Nieuwe abonnees krijgen vanaf vandaag al een nieuwe t-tag. Na de zomer begint de grote omwisseltruc voor bestaande klanten. Het dochterbedrijf van de tunnel, Movenience B.V., zal de operatie in gang zetten. Het bedrijf is ook de ontwikkelaar van de t-tag.

Feiten over de t-tag
- Meer dan de helft van de tunnelpassages wordt met een t-tag betaald.
- In 2017 passeerden 7.184.988 voertuigen, waarvan 4.767.546 bestuurders betaalden met het kastje.
- Er zijn 54.539 abonnees, maar er zijn meer t-tags in omloop, namelijk: 83.141.
- Zeeuws-Vlamingen zijn grootgebruikers van de t-tags. Slechts 36 procent van de t-taggebruikers komt van boven de Westerschelde, 41,1 procent uit Zeeuws-Vlaanderen.

Presentatie nieuwe t-tag

Vandaag is de nieuwe t-tag gepresenteerd en is het klantenbestand van Movenience B.V. geïnformeerd. Klanten krijgen binnenkort een instructie over hoe ze na de zomer hun t-tag moeten opsturen en wanneer ze een nieuwe kunnen verwachten.

Meer over dit onderwerp:
Westerscheldetunnel T-tag
Deel dit artikel:

Reageren