Fietsvoetveer gaat varen met één grote veerboot

Fietsvoetveer gaat varen met één grote veerboot
Fietsvoetveer gaat varen met één grote veerboot © Ria Mes
Provincie zet veerboten in de verkoop
Sinds 2014 is de provincie zelf weer exploitant van de veerdienst, er kon toen geen enkele marktpartij gevonden worden die dat wilde doen. De veerdienst draait verlies en daarom denkt de provincie al een tijd na over een oplossing voor de toekomst.
<p>De Provincie Zeeland is volgens de tunnelwet verplicht om te zorgen voor een veerverbinding tussen Breskens en Vlissingen. Die belofte is gemaakt toen in 2003 de Westerscheldetunnel opende. </p>
Er komen snel twee onderzoeken naar de toekomst van de veerdienst. Nog dit voorjaar wordt onderzocht hoe de Westerschelde Ferry BV de komende jaren het hoofd boven water kan houden, bijvoorbeeld door meer toeristische beleving te creëren.

Nieuwe boot in 2024

In het najaar wordt onderzocht hoe er uiteindelijk overgestapt kan worden op één groot schip. Richtlijn is dat de nieuwe veerboot er vanaf 2024 komt en dat deze meer passagiers kan vervoeren dan de huidige schepen. De nieuwe boot zou dan een uursdienst gaan varen, waardoor het niet meer mogelijk om zoals nu 's zomers ieder half uur met de boot mee te kunnen.
De huidige twee schepen staan al in de verkoop. De provincie is ze, vanwege de hoge kosten, liever vandaag dan morgen kwijt.
De Prinses Maxima voor de skyline van Vlissingen.
De Prinses Maxima voor de skyline van Vlissingen. © Pieter de Bruijne via Omroep Zeeland Flickr
Gedeputeerde Harry van der Maas over toekomstplannen veerdienst