Groot onderhoud voor Zeeuwse bruggen en sluizen

Krammersluizen bij Tholen
Krammersluizen bij Tholen © Omroep Zeeland.
De toenemende leeftijd van de objecten zorgt ervoor dat de kans op storingen toeneemt, aldus minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Ook de gebruikte ICT-middelen in de bruggen en sluizen zijn volgens de politica toe aan vervanging. In de nieuwe systemen komen onder meer sensoren die ervoor moeten zorgen dat storingen vroegtijdig verholpen kunnen worden.

'Tientallen projecten in Zeeland

In Zeeland gaat het volgens Suzanne van Beek van Rijkswaterstaat om tientallen projecten. "In Zeeland zijn er veel sluizen en bruggen uit de jaren '50 en '60. Daar zit een houdbaarheidsdatum op." En dus moeten er tot 2030 flink wat bruggen en sluizen gerenoveerd of vervangen worden.
Nog niet alle projecten zijn in kaart gebracht, maar Van Beek kan nu al een aantal objecten noemen die op de lijst staan: "De Krammersluizen waar bijvoorbeeld de zoet- en zoutscheiding opnieuw aangebracht moet worden, maar ook de zuidelijke brug over de Oostsluis in Terneuzen, de Oosterscheldekering, de Roompotsluis en de Zandkreekbrug."

Verduurzaming

Behalve vernieuwing en vervanging wordt er ook ingezet op verduurzaming van de bruggen, tunnels en sluizen. Zo worden installaties die veel energie verbruiken om bijvoorbeeld sluisdeuren te openen, vervangen door zuinigere oplossingen.
De start van de grootscheepse aanpak gebeurt in Zuid-Holland, de provincie met de meeste bruggen en tunnels. Het programma gaat naar verwachting zo'n 9,5 miljard euro kosten. Hoeveel geld daarvan bestemd is voor de projecten in Zeeland is niet bekend.