Oude tijden herleven? 'Terugkeer Olau Line mogelijk door Brexit'

De komende Brexit gaat voor een hoop problemen zorgen, maar biedt Zeeland ook kansen, zoals de terugkeer van de Olau Line. Dat zegt Cees Fossen van de Nederlandse douane. Hij is één van de sprekers vandaag tijdens het Havencongres van North Sea Port in Vlissingen.

Fossen voorspelt dat na de Brexit in Calais enorme wachttijden ontstaan bij de grensovergangen. "Om die opstoppingen te spreiden, moet je uitwijken. In Vlissingen liggen er nog steeds faciliteiten voor een ferry-dienst, voor goederen en voor personen. Waarom probeer je dat niet weer op te pakken? Ook Terneuzen zou een rol kunnen spelen."

Stakingen

Het Olau-verhaal is wel degelijk reëel, zegt de Vlissingse wethouder John de Jonge. "Een paar jaar geleden stonden er door Franse stakingen lange wachtrijen bij Calais. Ik weet dat Engelse bedrijven toen al overwogen om lijnen te verplaatsen naar Vlissingen. Inderdaad, de faciliteiten liggen er nog steeds."

Fossen schetste de 250 aanwezigen bij het havencongres een onthutsend beeld van de gevolgen van de Brexit. "Niemand weet waar het naartoe gaat. Toch gaat eind maart volgend jaar al een transitieperiode in. Van 2019 op 2020, dus over anderhalf jaar, moet de Brexit al een feit zijn."

Ik ben eigenlijk altijd een beetje een Olau-man gebleven"
Cees Fossen, Nederlandse douane

Fossen heeft Zeeuwse ouders en begon ooit als douanier in de haven van Vlissingen, bij de Olau Line. "Ik ben eigenlijk altijd een beetje een Olau-man gebleven", glimlacht hij.

Vlissingen ziet ruimte

Wethouder John de Jonge van Vlissingen ziet zeker mogelijkheden voor het nieuw leven inblazen van de Olau Line. ''Het Olau-terrein heeft inmiddels een andere functie gekregen maar er is ruimte voor.''

Meer over dit onderwerp:
Vlissingen Brexit Douane Olau Line Cees Fossen
Deel dit artikel:

Reageren