'Zeeuwen hebben helemaal niets aan nieuwe treinverbinding met België'

'Zeeuwen hebben helemaal niets aan nieuwe treinverbinding met België'
'Zeeuwen hebben helemaal niets aan nieuwe treinverbinding met België' © Omroep Brabant
Nieuwe treinverbinding met België levert Zeeuwen geen winst op
De Belgiëlijn is vanaf vandaag een feit. Met een intercity vanuit Amsterdam over de hoge snelheidslijn naar Antwerpen en Brussel. Mooi voor de reizigers uit de Randstad, maar minder mooi voor de Zeeuwen. Want wie bijvoorbeeld vanuit Vlissingen naar Antwerpen wil, moet nu in Roosendaal én in Breda overstappen. Daarmee wordt de reis niet alleen langer, maar ook duurder.

Duurder en langer

Vanuit Roosendaal rijdt alleen nog een stoptrein naar Antwerpen. Iets sneller, maar je moet dan wel 10 stops voor lief nemen. Als je bijvoorbeeld van Breda naar Antwerpen Centraal wilt, dan kan de reis vanaf vandaag in de helft van de tijd. Dan sta je in 33 minuten in de binnenstad van Antwerpen. "Maar vanuit Zeeland hebben we helemaal geen voordeel met die nieuwe lijn", zegt Gerda Spaander van reizigersorganisatie Rover, afdeling Zeeland. "De reis duurt langer omdat je via Breda moet, en je moet er ook nog meer voor betalen."
<p><strong>Rekenvoorbeeld</strong></p><p>Als voorbeeld nemen we het traject Vlissingen - Antwerpen Centraal. Tot en met 8 april duurt deze reis per intercity (buiten de spits) 1 uur en 53 minuten, met 1 overstap in Roosendaal. Vanaf 9 april duurt dezelfde reis 2 uur en 23 minuten. Je reist dan via Breda, en je moet twee keer overstappen. Eerst in Roosendaal en dan in Breda.</p><p><strong>Stoptrein</strong></p><p> Er is een alternatief: in Roosendaal de stoptrein nemen. Dan neem je eerst de intercity van Vlissingen naar Roosendaal, die reis duurt 1 uur en 2 minuten (buiten de spits). Daarna neem je in Roosendaal de stoptrein naar Antwerpen Centraal. Over dat stuk doe je 47 minuten waardoor de hele reis wat korter wordt dan met de intercity via Breda. Je moet wel tien extra stops voor lief nemen. </p>
Vlissingen - Antwerpen per trein: een half uur langer

Invloed niet zo groot

Volgens Gerda Spaander van Rover was de invloed van Zeeland op de Belgiëlijn niet zo groot. "Onze stem wordt wel gehoord, maar er zijn niet zoveel Zeeuwen die regelmatig met de trein naar Antwerpen en Brussel reizen", zegt ze. "En dan is het logisch dat ons Zeeuwse verhaal minder meetelt, hoe jammer dat ook is. Gelukkig is dat niet altijd zo, we hebben nu spitstreinen in onze provincie. Dat heeft een hele tijd geduurd, maar is toch wel een mooi succes."