Toeristen moeten Westerschelde Ferry redden

Toeristen moeten jaarlijks 170.000 extra in het laatje van de Westerschelde Ferry brengen. Provinciale Staten beslissen vandaag over een plan om de veerboot te redden. Alleen door in het hoogseizoen flink meer te vragen voor losse tickets is de verlieslijdende boot in de vaart te houden.

Een enkeltje Vlissingen-Breskens bijvoorbeeld gaat in de zomer 1,35 meer kosten en komt daarmee op 4,50. Reizigersvereniging Rover staat niet te juichen, maar vindt de verhoging wel acceptabel. Regiovertegenwoordiger Gerda Spaander zegt: "Rover kan natuurlijk niet enthousiast zijn over een tariefsverhoging. Maar deze geldt vooral voor toeristen en niet voor geregelde reizigers. Dat is toch minder erg dan dat je er dagelijks mee te maken hebt."

Sluis houdt vinger aan de pols

Burgemeester Marga Vermue van Sluis twijfelt of toeristen echt meer willen betalen voor een overtocht: "Het zal nog moeten blijken wat voor effect dit heeft. Als je het te duur maakt, loop je het risico dat er minder toeristen gebruik gaan maken van de boot. We zullen de vinger aan de pols moeten houden." Vermue pleit ervoor om na een half jaar of een jaar een analyse uit te voeren naar de effecten van de prijsverhoging.

Een gepimpte feestferry?

Provinciebestuurder Harry van der Maas is er duidelijk over dat toeristen essentieel zijn voor de toekomst van de veerboot. "Tweederde van de passagiers zijn toeristen, een derde bestaat uit mensen die de boot nodig hebben om op hun werk of opleiding te komen," zegt hij. Maar het is nog niet duidelijk hoe de Westerschelde Ferry aantrekkelijker zal worden gemaakt voor die toeristen, met andere woorden hoe de boot wordt 'gepimpt'. En daarom legde Omroep Zeeland de provinciebestuurder enkele voorbeelden voor.

Kleine verandering voor regelmatige gebruikers

De huidige veerboten, SWATHS in jargon, blijven in ieder geval de komende vijf jaar varen. In het hoogseizoen twee keer per uur en in het laagseizoen één keer per uur. De versobering in de vaarfrequentie die na afgelopen zomer is ingevoerd blijft daarmee dus wel gehandhaafd. Regelmatige gebruikers gaan iets meer betalen door BTW-verhoging en prijsindexatie.

Het is overigens niet zo dat er tot 2024, behalve het aantrekkelijker maken van de veerboot, niets meer zal worden ondernemen. Vanaf 2021 wil de Provincie Zeeland op zoek naar een nieuwe exploitant.

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Meer over dit onderwerp:
Zeeland Provincie Zeeland Westerschelde Ferry
Deel dit artikel:

Reageren

Recent nieuws