Waarom Zeeland trots moet zijn op vliegveld Midden Zeeland

Zeeland mag wel wat trotser zijn op vliegveld Midden Zeeland en zich er bewust van zijn dat het ook werk voor de regio oplevert. Dat zegt directeur Enno Belderok. Hij doet een aanvraag voor de uitbreiding naar 4000 helikopterbewegingen per jaar. Dat zijn er nu 800. De helikopters vliegen naar de nog aan te leggen windmolenparken Borssele 1 en 2 voor de Zeeuwse kust. De directeur van het vliegveld heeft er alle vertrouwen in dat de overlast beperkt blijft. Maar daar is niet iedereen gerust op.

Enno Belderok kan een zucht moeilijk onderdrukken als hij uitlegt dat de toename van het aantal helikoptervluchten geen extra geluidsoverlast met zich meebrengt. "Je kunt het zo zien: we hebben één schoenendoos vol geluid. Dat geluid mogen we opmaken met vliegbewegingen en als de schoenendoos leeg is, is het gedaan. Dus er komt door deze aanvraag geen geluid bij. De verdeling wordt alleen anders." De zucht klinkt vanwege, het in zijn ogen, hardnekkige onbegrip dat er heerst over het dossier.

15 minuten per helikopter

De directeur van het vliegveld zet vol en graag in op helikoptervluchten. Vanaf 2020 is het plan dat hier wekelijks helikopters vliegen naar de nog aan te leggen windmolenparken Borssele 1 en 2. Het gaat om relatief kleine helikopters met aan boord een man of vijf met materiaal. Voor spoedreparaties. Voor groot onderhoud gaan er schepen die kant op. Met de helikopter doe je er straks een kwartiertje over naar de 'Zeeuwse' windmolenparken. Belderok: "Het is een stabiele tak. De helikopter staat hier, onderhoud gaat er vast en zeker komen."

Vliegveld wil uitbreiding naar 4000 vliegbewegingen per jaar (foto: Omroep Zeeland)

Soms niet, soms meerdere keren per dag

Hij schat dat er sommige dagen meerdere keren wordt gevlogen en andere helemaal niet. Nu zijn er 800 bewegingen toegestaan per jaar. Dat zijn 400 starts en 400 landingen. Belderok wil graag toestemming voor 4000 vluchten: 2000 starts en 2000 landingen. Die 3.200 extra helikoptervluchten komen wel in de plaats van vluchten met vliegtuigjes. Het is dus niet zo dat het totale aantal vluchten verhoogd wordt.

Toch denkt Belderok dat deze extra helikoptervluchten, als hij daar toestemming voor krijgt, extra werk op zullen leveren. Vijf voltijdsbanen op zijn vliegveld alleen. "En wat dacht je van daarbuiten? De bemanning moet eten, slapen. Er komt extra werk voor de douane, want ze vliegen naar buitenlandse wateren. Daar mag best wel wat meer oog voor zijn."

De directeur doet een oproep richting provinciale politici als ze zich buigen over het dossier: "Ga uit van feiten. De overlast neemt niet toe, de helikopters vliegen hoog, proberen meteen richting Sloegebied te gaan en vermijden de dorpen zoveel mogelijk." Ze zijn overigens van harte welkom, die politici. "Dan leg ik het nog een keer uit," zegt-ie met een onderdrukte zucht.

Lees ook:

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Meer over dit onderwerp:
windmolens midden-zeeland helikopters vliegveld
Deel dit artikel:

Reageren