Tol Westerscheldetunnel fors omlaag

Coalitiepartijen CDA, VVD, SGP en PvdA komen met een plan voor lagere toltarieven voor de Westerscheldetunnel. Gebruikers met een t-tag krijgen een korting van 40 tot 50 procent. Voor gebruikers zonder t-tag, die een los kaartje moeten kopen, verandert de prijs niet.

Tolplein Westerscheldetunnel (foto: Cor Oudesluijs)

Volgens CDA-fractievoorzitter Hannie Kool-Blokland krijgt het plan ook steun vanuit de oppositie. "We willen er naast de coalitie ook zoveel mogelijk andere partijen bij betrekken, zodat het een breed gedragen voorstel is vanuit Provinciale Staten van Zeeland."

Veel-gebruikers

Volgens het voorstel krijgen mensen die met een t-tag door de Westerscheldetunnel reizen een korting van 40 procent. Voor veelgebruikers, die vaker dan 150 keer per jaar door de tunnel gaan, loopt de korting op tot 50 procent. Het gaat om een korting op de zogenoemde nominale tarieven; dat is het tarief zonder kortingen.

Nieuwe tarieven Westerscheldetunnel

Huidig tarief Nieuw tarief Kortingspercentage
Los kaartje 5,00 5,00 0 procent
T-tag 3,80 3,00 40 procent
T-tag met veelgebruikerskorting 3,05 2,50 50 procent

Dat kortingsloze tarief is nu 5,00 euro. Dus voor t-tag gebruikers gaat het tarief van 3,80 naar 3,00 euro en voor de veelgebruikers gaat het tarief van 3,05 naar 2,50 euro. De nieuwe tarieven moeten volgens plan ingaan op 1 januari 2020.

Eerder tolvrij

Daarnaast staat in het voorstel dat toekomstige winsten en meevallers moeten worden gebruikt om de tunnel eerder tolvrij te maken. Nu loopt de termijn van de tolheffing nog tot 2033; 30 jaar na de opening van de Westerscheldetunnel.

CDA-fractievoorzitter Hannie Kool-Blokland over plan voor verlaging tunneltol

Volgens CDA-fractievoorzitter Kool rechtvaardigen de hoge winsten op de Westerscheldetunnel deze stappen. ''We komen de mensen die veel gebruik moeten maken van de tunnel hiermee echt tegemoet. De korting komt ten goede van mensen die een t-tag gebruiken; dat zijn voornamelijk de Zeeuwen zelf."

Den Haag

Volgens Kool-Blokland hoeft Zeeland voor deze tolverlaging geen toestemming te vragen aan Den Haag. "Dit is een Zeeuwse kwestie. De provincie is als aandeelhouder van de tunnel bevoegd om het beleid aan te passen. Daarom stellen we als provincie voor aan de Westerscheldetunnel, om de tarieven te verlagen."

Het plan voor de verlaging van de tunneltol borduurt voort op een voorstel van de N.V. Westerscheldetunnel. Die heeft meerdere scenario's uitgewerkt en gaf voorkeur aan verlagen van het tarief boven het eerder tolvrij maken van de tunnel. Met hoeveel de tarieven dan omlaag zouden kunnen, was toen nog niet bekend.

Lees ook:

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Deel dit artikel:

Reageren