Mantelzorgers verdwalen onnodig in 'de jungle' van zorgregels

Mantelzorgers verdwalen onnodig in 'de jungle' van zorgregels
Mantelzorgers verdwalen onnodig in 'de jungle' van zorgregels © Omroep Zeeland
Recht op hulp in de jungle van zorgregels is lastig te vinden, blijkt uit onderzoek
Een voorbeeld uit de praktijk. Margot Verhaagen uit Middelburg is samen met haar broer en twee zussen mantelzorger voor haar ouders in Goes. Die wonen nog zelfstandig, maar worden steeds ouder en vragen steeds meer hulp. Verhaagen rolde dus - als zovelen met haar - langzaam maar zeker in het zorgcircuit. Wat begon met enkele uren zorg per week, werd steeds meer een papierwinkel. "Alleen al die afkortingen: WLZ, CIZ, WMO. En dan allerlei verschillende instanties, SMWO, GR de Bevelanden. de gemeente, de huisarts. Het werd echt een soort jungle", verzucht Verhaagen.

Waar doe je goed aan?

Ze schakelde Eva Regelt in. Dat bedrijf kende ze al via haar werk. Bij Eva Regelt in Goes werken mantelzorgmakelaars. Die proberen mensen te loodsen door 'die jungle van papierwerk'. "Met welke wetten en welke zorg heb je te maken en waar doe je goed aan?" vertelt mantelzorgmakelaar Angelique van Dalen.

Tijd voor zorg in plaats van ordners

De hulp heeft Verhaagen wat rust en overzicht gegeven. "Ik wil de tijd met mijn ouders zo kwalitatief mogelijk doorbrengen. Genieten van hen en ook zorgen natuurlijk. Maar niet alleen bezig zijn met ordners en brieven."
Verhaagen: "Ik vraag me wel eens af hoe andere mensen dit doen. Ik zou in ieder geval willen zeggen: zoek die hulp." Verhaagen vormt een positieve uitzondering, vertelt Cisca Zuurveld van zorgorganisatie Zorgbelang Brabant Zeeland. "Iedereen die via zorgaanvragen te maken krijgen met de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) of WLZ (Wet Langdurige Zorg) heeft recht op ondersteuning, cliëntenondersteuning heet dat. Maar uit mijn onderzoek blijkt dat informatie daarover lastig te vinden is. En te versnipperd:"
Uit onderzoek blijk hulp bij zorgaanvraag lastig te vinden
Zuurveld pleit voor meer aandacht voor cliëntondersteuning. Ze doet in haar onderzoek verschillende aanbevelingen:
<p></p><ul> <li>Gemeenten en organisaties die verantwoordelijk zijn voor het organiseren en aanbieden van onafhankelijke cliëntondersteuning moeten hun informatievoorziening aanpassen en formuleren vanuit het perspectief van de cliënt.</li> <li>Het zorgkantoor moet in zijn informatievoorziening op website en brochures eerder attenderen op cliëntondersteuning WLZ en beter uitleggen wat onafhankelijke cliëntondersteuning voor mensen kan betekenen.</li> <li>Er moet provinciebreed duidelijkheid gecreëerd worden wat onafhankelijke cliëntondersteuning inhoudt, waar mensen die kunnen vinden, en met welke vragen ze terecht kunnen. Ook hier geldt dat de informatievoorziening vanuit het cliëntperspectief moet worden opgezet.</li> <li>Onafhankelijke cliëntondersteuning WLZ moet beter gepositioneerd worden als mogelijkheid in Zeeland; er zijn drie aanbieders en de cliënt moet in alle vrijheid zelf een keuze kunnen maken wie de ondersteuning biedt. Dit moet zichtbaar worden gemaakt.</li> </ul><p></p>