ProRail: snellere intercity stopt in 2030 niet meer op kleine stations

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat er voor 2030 snellere treinen over het Zeeuwse spoor zullen rijden en dat die snellere treinen in Zeeland dan vrijwel alle kleinere stations overslaan. Dat zou de reistijd tussen Zeeland en Amsterdam met een half uur verkorten. Een aparte sprinter moet dan tussendoor de overgeslagen tussenstops bedienen. Dat blijkt uit de verschillende scenario's voor de dienstregeling in 2030 die ProRail heeft opgesteld.

Trein bij station Kruiningen (foto: Felix Antheunisse)

ProRail-topman Pier Eringa zei eerder al dat treinen sneller gaan rijden en dat de trein waarschijnlijk naast Vlissingen alleen nog maar in Middelburg zou stoppen. Maar voor wanneer die plannen uitgevoerd zouden moeten worden was nog onduidelijk. Ook wat er dan met de kleinere stations aan het Zeeuwse spoor moet gebeuren, bleef toen nog ongewis.

Niet blij mee

Wethouder Jon Herselman van de gemeente Kapelle is niet blij met ProRails verwachtingen. "Station Kapelle-Biezelinge is heel belangrijk voor onze inwoners. We hebben een middelbare school naast het station, plus het is hier in vergelijking met andere kleine gemeenten écht heel druk."

Gemiddeld stappen er zo'n vijftienhonderd reizigers per dag in en uit op station Kapelle-Biezelinge. Daarmee staat station Kapelle op de vierde plaats van drukste stations in Zeeland. Goes, Middelburg en Vlissingen staan bovenaan. "Het liefst houden wij de trein zoals deze nu is en worden er extra spitstreinen ingezet. Zo hebben we toch een snelle verbinding naar de randstad, maar worden kleine stations zoals Kapelle-Biezelinge niet overgeslagen", aldus Herselman.

Er wordt al langer gesproken over alle tussenstops die treinen in Zeeland maken. Reizigers die uit de iets grotere Zeeuwse steden aan de spoorlijn een snellere verbinding willen, pleiten al jaren voor minder tussenstops, maar reizigers die daar opstappen hebben logischerwijs een tegengesteld belang.

Prorail denkt daar een oplossing voor gevonden te hebben. In één van de varianten die ProRail bekijkt, rijdt er een aparte sprinter tussen Goes en Roosendaal, waardoor mensen toch op de stations kunnen komen die de snelle trein overslaat.

Tienminutentreindiensten

ProRail heeft de toekomstige dienstregeling-scenario's opgezet om toekomstige knelpunten in kaart te brengen. Landelijk ziet ProRail daarbij vooral mogelijkheden voor meer en snellere treinen, die iedere tien minuten voorbij komen. Die tienminutentreindiensten denkt ProRail met beperkte middelen en kleine aanpassingen te kunnen realiseren.

Tegelijkertijd waarschuwt ProRail ook dat na 2030 de groei er wel uit is. Dan rijden de treinen volgens ProiRail op drukke trajecten op drie minuten van elkaar. Als dan het aantal treinreizigers blijft toenemen, moet er worden gekeken naar andere, innovatieve oplossingen schrijft ProRail.

Lees ook:

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Meer over dit onderwerp:
Zeeland treinen ProRail spoor intercity
Deel dit artikel:

Reageren