Nationale Buitenlesdag: 'Misschien wel de leukste schooldag van het jaar'

Lekker buiten les krijgen, in plaats van in het klaslokaal. De kinderen van montessorischool De Kraal in Tholen vonden het maar wat leuk vandaag tijdens de Nationale Buitenlesdag. "Dit is misschien wel de leukste schooldag van het jaar", riepen ze.

Leren moet vooral leuk zijn, want dan leer je het meest. Met dat motto is docent Carmen Bastiaanse aan de Nationale Buitenspeeldag begonnen. Haar enthousiasme slaat al snel over op de leerlingen. "Ik vond rekenen tijdens Twister het leukst", lacht de een. "Doe mij nog maar een keer de taalestafette", zegt de ander, een spel waarbij hardlopen en taalles hand in hand gaan.

Maar liefst 104 Zeeuwse scholen doen mee aan de Nationale Buitenlesdag. "En dat is heel belangrijk", stelt leraar Bastiaanse. "Als kinderen buiten les krijgen, kunnen ze zich beter concentreren. Ze slaan er ook meer van op."

Het radiofragment met docent Carmen Bastiaanse en twee leerlingen hoor je hieronder.

School De Kraal in Tholen maakt een feestje van de Nationale Buitenlesdag

Met de Nationale Buitenlesdag willen initiatiefnemers Jantje Beton en het Instituut Voor Natuureducatie (IVN) leerkrachten stimuleren om vaker buiten les te geven. Aangemelde scholen hebben allemaal een digitale buitenlesbundel ontvangen met leuke ideeën voor onder meer rekenen, taal en geschiedenis.

Opening natuurplein

Maar er was vandaag nog veel meer te beleven bij montessorischool De Kraal. Zo opende de school vandaag een heus natuurplein. Een landelijke prijs die de leerlingen van groep vijf en zes wonnen naar aanleiding van een ontwerpwedstrijd van het Instituut voor natuureducatie en Jantje Beton. Vandaag kon de school zodoende een vlindertuin, moestuin, buitenlokaal, insectenhotel en paddenpoel openen. En dat alles op slechts 25 vierkante meter.

Het radio-interview in het natuurpark met de kinderen hoor je hieronder.

De kinderen zijn superblij met hun eigen natuurplein

Meer over dit onderwerp:
Tholen school Nationale Buitenlesdag
Deel dit artikel:

Reageren