Ombudsman: veruit de meeste klachten over Sabewa
De Zeeuwse Ombudsman Gertjan van der Brugge schrijft in zijn jaarverslag dat vorig jaar 203 keer bij hem is aangeklopt, 18 keer minder dan het jaar. Van een trend wil de Ombudsman niet spreken: "Dit zijn zulke kleine verschillen, dat kan volgend jaar zomaar weer anders zijn."
Meeste klachten over Sabewa
Sabewa Zeeland was 55 keer het onderwerp. Volgens de Ombudsman blijft kwijtschelding voor de instantie 'een hoofdpijndossier', en door de manier waarop Sabewa daarover communiceert leidt dat tot een klachtenregen.
"Dan moet je bijvoorbeeld denken aan wachttijden van meer dan een half jaar waardoor het kan voorkomen dat mensen in één jaar twee belastingaangiften moeten betalen", zegt Van der Brugge. "Dat is voor mensen die een kwijtschelding aanvragen, mensen die het dus niet breed hebben, een groot probleem."
Maar, benadrukt de Ombudsman, het meeste bij Sabewa gaat goed. "In verhouding met andere Ombudslieden krijgen wij weinig of soms geen klachten over taxatie. Dit is een van hun onderdelen. Daar gaat het ernstig fout, dus daar maken we een punt van."
Klachten over bestuurders
Klachten van burgers over de integriteit van een wethouder of burgemeester noemt de Zeeuwse Ombudsman 'gevoelige zaken'. In twee gevallen heeft de Ombudsman een formeel onderzoek ingesteld. Het ging om zaken als vooringenomenheid en belangenverstrengeling of de weigering daartegen op te treden.