Tolgeld Westerscheldetunnel wordt niet gebruikt voor fietsvoetveer

"Het is zeker niet de bedoeling dat de automobilisten gaan meebetalen aan het fietsvoetveer." Dat zeggen provinciebestuurder Harry van der Maas en directeur Harald Schoenmakers van de N.V. Westerscheldetunnel. Zij garanderen dat, als de Westerscheldetunnel de Westerscheldeferry gaat exploiteren, dat niet betekent dat het fietsvoetveer in stand wordt gehouden met de inkomsten van de tunnel.

Gisteren ondertekenden Van der Maas en directeur Harald Schoenmakers van de N.V. Westerscheldetunnel (WST) een intentieverklaring waarin staat dat de veerboot een dochteronderneming van de WST wordt voor een periode van tien jaar. De komende periode wordt onderzocht of zo'n overname mogelijk is.

Ieder eigen boekhouding

Directeur Schoenmakers verwacht dat de provincie in de toekomst net zoveel geld aan de boot zal bijdragen als nu al het geval is. "Anders zou het zo zijn dat de tunnelgebruiker de boot gaat betalen en dat gaat niet gebeuren." Ook aan de toegezegde korting voor t-taggebruikers, die vanaf 1 januari 2020 in gaat, verandert niets.

De Prinses Maxima voor de skyline van Vlissingen. (foto: Pieter de Bruijne via Omroep Zeeland Flickr)

Van der Maas sluit zich bij Schoenmakers aan. "Het blijven twee aparte organisaties met ieder een eigen boekhouding, en dat willen we graag zo houden. Maar ze gaan wel van elkaars kunde en personeel gebruik maken. Dat levert schaalvoordelen op."

Harald Schoenmakers over de overname van de Westerscheldeferry

Het in elkaar schuiven van de twee bedrijven heeft volgens Van der Maas geen gevolgen voor het aantal personeelsleden. "Nee, daar is het ons niet om te doen. Het fietsvoetveer kampt met financiële problemen, en met de knowhow van de tunnel kan de organisatie verbeterd worden. Ik ben blij dat we daarmee de kwaliteit van de verbinding voor inwoners en toeristen nog verder kunnen vergroten."

Meerjarenplan

De komende tijd wordt onderzocht hoe het onderbrengen van Westerscheldeferry het beste vormgegeven kan worden. Hiervoor maakt de organisatie een meerjarenplan dat dit najaar wordt voorgelegd aan Provinciale Staten. Het is de bedoeling dat de Westerscheldetunnel per 1 januari 2020 de exploitatie van de boot overneemt.

Meer over dit onderwerp:
Zeeland Borsele fietsvoetveer tunnel
Deel dit artikel:

Reageren