Deeltijdleraren uit de praktijk moeten de technieksector redden

Technische opleidingen moeten van hun slechte imago af en deeltijdleraren uit de praktijk moeten vaker worden ingezet bij beroepsonderwijs. Dat vindt Doekle Terpstra, voorzitter van ondernemersorganisatie Techniek Nederland. Terpstra presenteerde zijn bevindingen aan het begin van het schooljaar bij de middelbare beroepsopleiding Scalda in Vlissingen.

Het nieuwe middelbare studiejaar gaat bijna van start en nog steeds blijkt dat veel kinderen te weinig kiezen voor een technische opleiding. "Bij het basisonderwijs wordt er door de meeste ouders aangenomen dat hun kinderen het beste kunnen kiezen voor het algemeen vormend onderwijs, zoals havo of vwo. Door die hiërarchie krijgen kinderen het idee dat beroepsonderwijs minder goed is. Dat is flauwekul! Van dat imago moeten we af", zegt Terpstra.

Hybride docenten

Een andere oplossing die ervoor kan zorgen dat kinderen sneller kiezen voor een technische opleiding is het inzetten van zogenaamde hybride docenten. "Dat zijn leraren die niet meer fulltime voor de klas staan, maar een deel van hun werkweek werken in het bedrijfsleven. Dat levert voordeel op voor het bedrijf en voor de leerling, want die is dan ook verbonden met de nieuwste ontwikkelingen. Dus het levert winst op voor alles en iedereen", aldus Terpstra.

Scalda geeft aan het advies serieus te nemen en wil ook gaan samenwerken met basisscholen om techniek daar al onder de aandacht te brengen.

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Deel dit artikel:

Reageren