Training voor winkeliers om om te gaan met klanten met dementie
Tien winkeliers kregen te horen hoe je iemand, waarvan ze vermoeden dat ie dement is, moet benaderen. Jan Karreman werkt bij de Etos in Borssele. "Ik heb er wel wat van geleerd. In de winkel kom je toch wel mensen tegen die bijna elke dag naar een bepaald product vragen, waarvan ik zeker weet dat ik gezegd heb dat het er niet is."
Zo heeft ie onder andere het ezelsbruggetje 'GOED' geleerd om in contact te komen met een demente: Geruststellen, Oogcontact, Even meedenken, Dankjewel.
Sticker op de etalageruit
Na afloop van de training ontvingen de deelnemers een speciale sticker voor op etalageruit. Zo zijn ze herkenbaar als dementievriendelijke winkel. Met de training wil de gemeente Borsele bijdragen aan een samenleving waarin mensen met dementie zo lang mogelijk kunnen meedoen.
Wethouder Marga van de Plasse: "Het is een taak van de gemeente om de gezondheid van inwoners te bevorderen en te beschermen. Gezonde mensen voelen zich beter, hebben minder zorg en ondersteuning nodig, en kunnen beter meedoen in de maatschappij."
Maandag 21 oktober wordt een tweede training gegeven.
<p>Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de <a href="https://www.omroepzeeland.nl/app">Omroep Zeeland app</a> voor <a href="https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.omroepzeeland.android&feature=featured-apps">Android</a> of <a href="https://itunes.apple.com/nl/app/omroep-zeeland/id473931082?mt=8">iPhone/iPad</a>.</p>