Van 130 naar 100 is niet alleen maar kommer en kwel

De kogel is door de kerk. Of, door het kabinet. Binnenkort gaan we overdag 100 rijden op de snelweg in plaats van 130. Ja, dat is langzamer. Een rit over de A58 kost je zo'n zeven minuten langer. Maar het heeft ook z'n voordelen.

Minder vaak in de file (foto: HV Zeeland)

Betere doorstroom

Volgens verkeerspsychologen is de doorstroom op de snelweg het best wanneer automobilisten 90 kilometer per uur rijden. Op die manier worden files voorkomen en ben je niet heel veel later thuis.

Minder ongelukken

Ook zijn er minder ongelukken op de weg als je langzamer rijdt. Bij een hogere snelheid is de rem- en reactietijd langer dan bij een lagere snelheid. Ongeveer een derde van alle dodelijke ongevallen komt omdat iemand harder rijdt dan toegestaan. In 2018 vielen er 233 verkeersdoden onder bestuurders en passagiers van auto's.

Minder vaak tanken... meer geld in de portemonnee (foto: Omroep Zeeland)

Minder vaak tanken

Maar niet alleen voor de veiligheid is langzamer rijden voordelig: als je minder hard rijdt, hoef je ook minder vaak te tanken. Je bent dus minder tijd kwijt aan het stoppen bij een tankstation, hoeft minder vaak je portemonnee te trekken én Nederland hoeft minder olie te importeren waardoor er in de staatskas meer geld overblijft voor andere dingen.

Minder vaak naar de garage

Ook gaat je auto langer mee. Door de auto minder zwaar te belasten, slijt je auto minder snel. Je wielen, achteras en besturing moeten minder vaker gerepareerd worden. Ook je banden slijten minder snel, omdat er minder druk op de banden komt. Je hoeft dus minder vaak naar de garage en je houdt dus nóg meer geld over voor andere dingen.

Bij de verdubbeling van de Sloeweg werd een grote geluidswal geplaatst bij Nieuwdorp (foto: Omroep Zeeland)

Minder herrie

Voor mensen die langs de snelweg wonen is het ook fijn als er minder hard wordt gereden: minder geluidsoverlast. Nu wordt er tegen geluidsoverlast vaak een geluidswal of -muur gezet, maar dat zijn meestal logge lelijke muren. Maar niet alleen voor de mensen die langs de snelweg rijden speelt geluid een rol. Als bestuurder heb je ook minder last van het windgeruis en van het geluid van je banden, dus je hoort je radio beter. En, je hebt meer tijd om je luisterboek te luisteren.

Oh ja...

En wat we natuurlijk niet mogen vergeten, de hoofdreden voor de snelheidsverlaging: de stikstofcrisis. 100 rijden in plaats van 130 moet leiden tot minder stikstofuitstoot. Zóveel minder dat plannen voor het bouwen van woningen (wat ook voor de uitstoot van stikstof zorgt) gewoon door kunnen gaan.

Voor 1 december wordt bekend gemaakt wanneer de maatregel ingaat. Tot die tijd is 130 rijden nog gewoon toegestaan. En na de invoering van de maatregel mag je tussen 19:00 en 06:00 ook nog gewoon 130 km per uur rijden.

Lees ook:

Meer over dit onderwerp:
130 100 verlaging maximumsnelheid
Deel dit artikel:

Reageren