Roompot zegt huur op van 200 staanplaatsen: 'Mijn chalet staat er net vijf weken'

Naar schatting dertig families voelen zich zwaar gedupeerd door Roompot. Ze hebben dit jaar allemaal een chalet gekocht of overgenomen en huren daarvoor een staanplaats op Camping Zeebad in Breskens. Maar Roompot heeft de huur per eind volgend jaar opgezegd om op die plek 150 luxe bungalows te kunnen bouwen.

Sommige families staan net een kleine maand op de camping en zijn van tevoren niet gewaarschuwd, ook niet toen ze expliciet vroegen naar eventuele herstructureringsplannen op het park.

Michaël Klein uit het Duitse Mönchengladbach was blij toen hij na jaren zoeken een geschikt plekje vond langs de Zeeuwse kust. Hij wilde de staanplaats op Camping Zeebad eerst nog wel even bekijken voordat hij het huurcontract tekende. En zo liep hij dit najaar over de camping met een medewerker van Roompot. Het viel Michaël op dat op een aantal plekken bungalows werden gebouwd en vroeg of er voor de rest van het park ook herstructureringsplannen waren. De medewerker van Roompot zei dat dit niet het geval was, en dat er de komende jaren wel wat kleinere werkzaamheden zouden worden uitgevoerd. Zo zouden de internetverbindingen worden verbeterd en een aantal waterleidingen worden aangepakt.

Klein was gerustgesteld en tekende 15 november vol vertrouwen het huurcontract met Roompot. Dezelfde dag nog kwam zijn gloednieuwe chalet aan op de camping en is het geplaatst. De schok was groot toen een kleine maand later, op 18 december, het huurcontract per eind 2020 werd opgezegd. Sindsdien slaapt hij slecht, is zijn kerstvakantie aan de Zeeuwse kust verpest en is hij moedeloos. In de afgelopen dagen heeft hij via internet de hele Nederlandse kust afgezocht, tot aan Den Helder aan toe, maar geen enkele camping heeft een plek voor hem waar hij met zijn chalet kan komen staan.

In de aap gelogeerd

De Duitser is niet de enige die zich in de kou voelt gezet door Roompot. Ook Mario Bot en zijn vrouw Katja voelen zich zwaar gedupeerd. Zij namen deze zomer een chalet en de huur van een staanplaats over op Camping Zeebad. "We hebben nog expliciet gevraagd naar eventuele veranderingen", zegt Bot. "En toen werd ons gezegd dat het alleen kleine veranderingen waren." Waarop hij, net als Klein, te horen kreeg dat het internet werd verbeterd en een aantal leidingen zou worden vervangen.

"Nu ben ik zwaar in de aap gelogeerd. Als je het een beetje ruw inschat, met de aanleg van een tuintje erbij, dan denk ik dat ik wel aan de 90.000 euro kom die ik heb geïnvesteerd", rekent Bot even snel voor. "Nu moeten we verkopen met verlies en ik denk dat we voor de helft de boot in gaan."

Een staanplaats aan de kust is niet meer te betalen voor de kleine man

Roompot laat in een reactie weten begrip te hebben voor de emoties. "Daarom hebben we ook een overgangstermijn ingesteld van een jaar", zegt woordvoerder Baptiste van Outryve. Hij vindt het vreemd dat er deze zomer nog niks bekend was over de veranderingen. "Dat lijkt mij sterk. Ik vind het vreemd dat er gezegd zou zijn dat er niks zou gaan gebeuren. Maar ik heb geen zin in een welles-nietes spelletje."

In de mail uit september staat dat er niks bekend is over eventuele veranderingen op het park (foto: Omroep Zeeland)

Maar in een email die in september door het parkmanagement naar een potentiële huurder is gestuurd, staat het zwart op wit: "Op dit moment heb ik nog niks gehoord over veranderingen op Camping Zeebad." In reactie hierop laat Van Outryve weten dat het parkmanagement wellicht niet op de hoogte was van de nieuwbouwplannen.

Maar daar geloven Mario en zijn vrouw Katja niks van. "Alle veranderingen op je perceel, of het nou een andere eigenaar is, of het plaatsen van een schuurtje, moet je melden aan het parkmanagement, die dit weer doorgeeft aan het hoofdkantoor in Goes." In hun ogen had het hoofdkantoor kunnen ingrijpen.

Ook over de tegemoetkoming van Roompot zijn ze niet te spreken. Aan het einde van het jaar krijgen de gedupeerde huurders namelijk de helft van hun staangeld terug. "Dat is een sigaar uit eigen doos. Want dat zijn ze verplicht te doen. Dat staat ook zo in de Recron-voorwaarden."

Niet onze taak

Desgevraagd laat Roompot weten geen uitzondering te willen maken voor de gedupeerde huurders. "Wanneer men een investering doet is er nooit een goed moment om dit door te voeren." Daarnaast is het volgens Van Outryve geen taak van Roompot om mensen op voorhand te waarschuwen. "Het verhuren en bouwen van chalets is iets tussen de fabrikant en de koper. Daar zitten wij niet tussen."

Vervolgstappen

Van het weekend gaan de chalet-eigenaren overleggen of en welke vervolgstappen ze nog willen nemen tegen Roompot. Maar Mario Bot ziet de slagingskansen somber in. "Ze staan volledig in hun recht dit te doen. Maar ze konden wel even op tijd aangeven dat er iets ging veranderen. We zitten hier nu vijf maanden. Ik vind dit wel kort dag."

Op hun park in Nieuwvliet-Bad heeft Roompot nog staanplaatsen beschikbaar waar de jaarhuurders eventueel naartoe kunnen verhuizen. Hiervoor worden individuele gesprekken gepland met de huurders. Mario Bot laat al op voorhand weten daar niet in geïnteresseerd te zijn, hij vindt het risico te groot dat hij daar dan binnen een paar jaar ook moet vertrekken. Ook vindt hij de verhuis- en transportkosten van zijn chalet naar Nieuwvliet te hoog.

Razendsnel toegang tot het laatste Zeeuwse nieuws, het weer, sport en live radio en tv? Download de Omroep Zeeland app voor Android of iPhone/iPad.

Deel dit artikel:

Reageren