Roompot: 'Standplaatshouders eerder informeren kon niet door stikstofproblematiek'

De huurders van een staanplaats op de Roompot-parken in Breskens en Nieuwvliet konden niet eerder geïnformeerd worden over de toekomstplannen, vanwege de onduidelijkheid rondom de impact van stikstofuitstoot. Dat laat Roompot weten, die daardoor de beslissing voor de nieuwbouw pas in december kon nemen en daarom de huurders pas vlak voor de kerstdagen ingelicht heeft dat ze moeten vertrekken.

Camping Zeebad in Breskens (foto: Omroep Zeeland)

Het nieuws dat staanplaatsen plek moeten maken voor bungalows heeft tot veel beroering geleid op de beide parken, vooral in Breskens. Naar schatting dertig families voelen zich daar zwaar gedupeerd. Zij hebben dit jaar allemaal een chalet gekocht of overgenomen en huren daarvoor een staanplaats op Camping Zeebad. Een investering die voor sommigen oploopt tot bijna 90.000 euro.

Bedrogen

Ze voelen zich bedrogen omdat ze voordat ze tot de koop overgingen expliciet hebben gevraagd naar aanstaande grote veranderingen op het park. Die zouden er niet zijn, op een paar kleine werkzaamheden op het park na. Nu blijkt dat de onduidelijkheid rondom de uitstoot van stikstof de oorzaak is dat zelfs het parkmanagement niet op de hoogte was van de veranderingen, zegt woordvoerder van Roompot Baptiste van Outryve.

Huurders Roompot vakantiepark Breskens leggen de beslissing niet naast zich neer. (foto: Omroep Zeeland)

Roompot heeft al langer nieuwbouwplannen voor de parken in Breskens en Nieuwvliet. Het bestemmingsplan voor de parken is daar al een tijd geleden voor aangepast. Maar door de impasse in de stikstofproblematiek was lange tijd onduidelijk of de nieuwe regels invloed hadden op deze nieuwbouwplannen.

Roompot wilde duidelijkheid afwachten

"Als je de resultaten niet kent, kun je geen beslissingen nemen", zegt Van Outryve, doelend op de voortdurende onduidelijkheid en het uitblijven van regels uit Den Haag. "Toen er duidelijkheid was, hebben we de beslissing genomen en die gecommuniceerd naar de eigenaren." De woordvoerder wil benadrukken dat het vakantieconcern zich hierbij aan alle regel- en wetgeving heeft gehouden. "Maar ik wil ook benadrukken dat we alle begrip hebben voor de emoties van de mensen."

Van Outryve vindt niet dat hij de huurders al in een eerder stadium had kunnen inlichten. "We konden eerder geen beslissing nemen, en als we het dan hadden gecommuniceerd hadden we veel onrust veroorzaakt, wellicht voor niks", doelt hij op het feit dat de plannen eventueel niet door waren gegaan.

Huurders kwamen gisteren bij elkaar om zich te verenigen. (foto: Omroep Zeeland)

Huurders zijn teleurgesteld dat Roompot hen niet eerder informeerde over de aanstaande beslissing. Ze willen zich er niet bij neerleggen en beraden zich op eventuele acties. Vanaf half januari gaat de Roompot individueel met de standplaatshouders in gesprek om oplossingen te zoeken.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Reageren