Zeeuwse douane klaar voor Brexit dankzij extra personeel

Extra douaniers staan klaar in Zeeuwse haven vanwege Brexit
Volgens Kim Kuipers van de douane is die uitbreiding van capaciteit hard nodig. "De douane blijft zich voorbereiden op een uittreding van het Verenigd Koninkrijk zonder handelsovereenkomst. Maar ook als er wél een handelsovereenkomst komt, zullen er toch controles tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk moeten plaatsvinden."
<p><strong>Gevolgen Brexit volgens de Rijksoverheid</strong></p><p>"Voorlopig verandert er niets bij de douane. Tot en met 31 december 2020 gelden alle huidige EU-afspraken en regels nog voor het Verenigd Koninkrijk (VK). Na de overgangsperiode moeten Nederlandse bedrijven bij export en import met het VK aangifte doen bij de douane. De verwachting is dat het aantal aangiften bij export met een derde toeneemt. Verder zijn er 930 extra douanebeambten aangenomen."</p>
In totaal zijn er nu zo'n 5.500 douaniers in heel Nederland, maar de douane kan die cijfers niet uitsplitsen naar Zeeland omdat ze gebiedsoverschrijdend werken. Datzelfde geldt voor de kosten die ermee gemoeid zijn.
"In totaal zal dat oplopen tot 78 miljoen euro op jaarbasis", zegt Kuipers. "We kunnen dat voor de Zeeuwse haven niet specifiek uitsplitsen omdat we te maken hebben met middelen die we landelijk aan schaffen." Zo is bijvoorbeeld een mobiel laboratorium uitgebreid en is er een mobiele containerscanner aangeschaft.
Douane doet onderzoek in de Zeeuwse haven
Douane doet onderzoek in de Zeeuwse haven © Omroep Zeeland
Met uitbreiding van de capaciteit sluit de douane zich aan bij bedrijven en havenbedrijf North Sea Port, die zelf ook al voorbereidingen troffen. Zo hebben verschillende bedrijven producten geïmporteerd en geëxporteerd om aan beide kanten van het water voldoende materialen en producten op voorraad te hebben. North Sea Port gaf onlangs aan al parkeerterreinen te hebben ingericht voor het geval de toestroom van vrachtwagens in de haven toeneemt.
Ook de Zeeuwse politiek heeft inmiddels een vlucht naar voren genomen door zich aan te sluiten bij het 'Straight Committee'. Dat is een speciaal overleg van bestuurders uit België, Frankrijk en Engeland. Met als doel de negatieve Brexit-gevolgen zoveel mogelijk te beperken.

Lees ook: